Cykeldag på 2. årgang
Af Kim Zeuner
Den 7. maj havde vi cykeldag på 2. årgang.
Dagen bestod af et cykelværksted, hvor vi satte ord på, hvilke dele en cykel består af. Derefter var der en tjekliste, hvor ungerne gik deres cykler igennem og tjekkede, om alt var lovligt.
Der var heldigvis kun få mangler – Mega dejligt.
Derefter blev der indstillet sadler og strammet kæder og andre små reparationer, vi lige kunne nå. Cyklerne fik også en omgang med pudsekluden.
Så var det tid til at cykle. Der blev øvet disciplinen at cykle i række og tegngivning. Både til standsning og hvis der skulle drejes om hjørne.
Vi havde også besøg af Cykel-Carsten fra Odense kommune, der turnerer rundt med cykelleg for børn. Han bombarderede ungerne med bolde, mens de cyklede og blæste sæbebobler efter dem. Øvelser der skulle øve dem i, at man i trafikken skal være fokuseret, selv når der sker uventede ting.
Det var en fantastisk dag, hvor ungerne udviste mod – kæmpe ros til dem.
De fik også øvet at køre på meget lidt plads, for når man slipper 22 unger fri på cykel, opdager man, at skolegården er lille. Men her viste de igen mod og begejstring.





