6.b rev sæbe og lavede sennep
Af Hanne Sinding Møller
Hvordan arbejder arkæologer egentligt? Det skulle 6.b undersøge sammen med en uddannet arkæolog på museet TID.
Eleverne blev inddelt i grupper. Hver gruppe fik en genstand fra 1800-tallet, de skulle undersøge: hvilket materiale var den lavet af, hvordan lugtede den og så videre – undersøgelserne skulle munde ud i, man gættede på, hvilken funktion genstanden havde været anvendt til.
Derefter blev eleverne sluppet løs i husene omkring det område på TID, der hedder Børnenes Baggård. Her kunne de gå ind i et træværksted, en fin stue, et køkken og et soveværelse – alt indrettet som i 1800-tallet. De skulle nu gå på opdagelse efter deres genstand. Dér, hvor de fandt genstanden, skulle hjælpe dem i det opklarende arbejde med at finde ud af, hvilken ting, de havde fået.
Undervisningsforløbet sluttede med, eleverne i grupper fremlagde tesen om deres genstand.
En superspændende og lærerig formiddag.
Eleverne skriver:
Det, vi synes var spændende ved TID, var, at vi fik lov til at arbejde som arkæologer, og leve som dem, der brugte de ting, vi undersøgte.
Clara og Vera
Det var spændende at arbejde i grupper og samarbejde om at finde ud af, hvad en ting var. Det var også spændende at høre om, hvordan arkæologer arbejder. Vi hyggede os.
Wilbert og Sigurd
Det var sjovt, at vi skulle prøve at vaske tøj som i gamle dage. Vi hyggede os rigtig meget med at gå inde i lejligheden, hvor det skulle forestille gamle dage.
Vilma og Karla