I følge friskoleloven skal skolens undervisning stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Skolen har fagplaner, del- og slutmål for fagene.
Skolen forbereder eleverne til afgangsprøve til folkeskolens afgangsprøve efter 9. klasse og 10. klasse.
Vil du læse vores fagplaner?
Du kan hente skolens fagplaner her:
Fagplan børnehaveklasse
Fagplan billedkunst
Fagplan for biologi
Fagplan dansk
Fagplan engelsk
Fagplan fortælling
Fagplan for fysik/kemi
Fagplan for geografi
Fagplan historie
Fagplan madkundskab
Fagplan håndarbejde
Fagplan idræt
Fagplan kristendom
Fagplan matematik
Fagplan for musik
Fagplan for natur og teknik
Fagplan samfundsfag
Fagplan sløjd
Fagplan tysk
Linjefag
I 8., 9. og 10. klasse. har man 4 lektioner ugentligt, hvor man vælger et linjefag, som man har året igennem.
I øjeblikket tilbyder vi følgende linjefag:
- Medielinjen – her arbejdes med billedredigering, filmproduktion og hjemmesider.
- Krop og Natur – en friluftslinje, der udfordrer jer til aktivt liv i – og med naturen.
- Design og håndværk – der pt. tilbyder arbejde med design omkring fagene billedkunst og håndarbejde.
- Kost og sundhed – handler om at spise sundt og holde sin krop sund.
- Musisk linje – musik og/eller drama, og der afsluttes med en forestilling.
Kompetencecenter
Odense Friskoles Kompetencecenter
På Odense Friskole arbejder vi målrettet med fællesskabets og den enkeltes trivsel ud fra vores værdigrundlag. Børnene skal mødes ligeværdigt og med tillid, og føle at de har en plads samt en stemme i fællesskabet. Vi tror på, at det er i fællesskabet, at barnet udvikles og blomstrer. Vi mener, at god trivsel er en forudsætning for læring og dannelse. Den lærings- og dannelsesrejse anser vi som væsentlig at anerkende, yde opmærksomhed og bistå bedst muligt.
Skolen har et ressourcestærkt kompetencecenter, hvor klasseteamet kan indhente vejledning, råd og sparring til det daglige arbejde omkring de faglige, trivselsmæssige og fællesskabende aspekter af skolelivet. Vejledning, råd og sparring vil kunne omhandle den enkelte elev, dele af eller hele klassen.
Skolens kompetencecenter spænder internt over dansk- og matematikvejledere, samt it- og akt-vejledere, som vil være synlige ved udvalgte forældremøder for at præsentere nogle af de faglige og trivselsmæssige aspekter af det skole- og barneliv, vi arbejder med. Vejlederne vil også kunne ses i hverdagen ved planlagte, foregribende forløb for både klasser, grupper eller den enkelte elev. Ligeledes vil de være en naturlig del af ekstraordinære indsatser initieret af klasseteamet.
Skolen har via kompetencecenteret adgang til samarbejde med eksterne samarbejdspartnere ved Odense Kommunes Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) – i tråd med øvrige kommunale skolers muligheder. Disse søges inddraget gennem vejlederne, når der skønnes behov for særlige kompetencer, som skolen ikke umiddelbart råder over.
Studievejledning
Ungdommens Uddannelsesvejledning ved vejleder Jørgen B. Jensen står i samarbejde med klasselærerne for vejledningen af vore unge.
Jørgens opgave er bl.a. at rådgive og informere om uddannelses-og erhvervsmuligheder. Han forestår også elevers udsendelse i præsentationskurser og erhvervspraktik, samt formidler kontakter i forbindelse med virksomhedsbesøg og gæstelærerbesøg.
Eleverne i 8. – 10. klasse skal udarbejde en uddannelsesbog og -plan. Dette er Jørgen behjælpelig med gennem samtaler med den enkelte elev.
Jørgen B. Jensen træffes på tlf. 24885666.
Uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering
Uddannelsesorientering, erhvervsorientering og arbejdsmarkedsorientering indgår i undervisningen i 8.-10. klasse.
Formålet med undervisningen er:
At den enkelte elev tilegner sig et bredt kendskab til uddannelses- og erhvervsmuligheder og indser værdien af at gennemføre en uddannelse. Ved at inddrage det omgivende samfund får eleven kendskab til uddannelse, beskæftigelse og arbejdsmarked, samt kendskab til levevilkår og livsformer på og uden for arbejdsmarkedet.
Gennem personlig rådgivning og vejledning gives eleven mulighed for erkendelse af egne forventninger og forudsætninger.
Undervisningen foregår i en vekselvirkning mellem oplevelser i og uden for skolen, bl.a. gennem virksomhedsbesøg, besøg af gæstelærere, temadage og erhvervspraktik.
På 9. og 10. klassetrin tilbydes en uges erhvervspraktik samt besøg på forskellige uddannelsesinstitutioner.
Nyttige links
Her finder du links, der kan være nyttige i forbindelse med studie- og uddannelsesvalget:
Ungdommens Uddannelsesvejledning i Odense
Min uddannelse
Ug.dk – Undervisningsministeriets uddannelses- og jobportal
Undervisningsmiljø
Skolen har i 2016/2017 foretaget en undersøgelse blandt eleverne af skolens undervisningsmiljø. Undersøgelsen er foretaget blandt eleverne fra 4. til 10. klassetrin. Undersøgelsen viser, at elevernes tilfredshed med at gå på skolen generelt er høj. Det gælder både for det fysiske- og det psykiske undervisningsmiljø.
Trivselsundersøgelse 4. – 10. klasse
I Indskolingen og på mellemtrinet har man klassemøder og hos de ældste fordybelsestimer. Her er der fokus på klassens trivsel og fællesskab.
Evaluering
Skolen foretager løbende evalueringer af skolens undervisning.
Du kan hente Odense Friskoles evalueringsplan her:
Karakterer
På Odense Friskole gives karakterer i 8., 9. og 10. klasse. Ud over en bedømmelse af deres standpunkt, modtager eleverne en vurdering i forhold til nogle udvalgte kriterier og en personlig samtale med lærere.
I følge “Bekendtgørelse af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v.” skal vi fremlægge oplysninger om vores afgangselevers karakterer og overgangsfrekvens til anden uddannelse.
På Undervisningsministeriets website kan du se fakta om Odense Friskole:
Uddannelsesstatistik herunder karakterer: