Et boost til de unges læselyst

Skrevet af Dorthe Falslund Jantzen

I år har jeg i samarbejde med skolens bibliotekar, Hanne, brugt kræfter på at give en vitaminindsprøjtning til de unges læselyst i udskolingen. Det kan være svært at finde motivationen til at læse, hvis man ikke har fået den holdt ved lige ved overgangen til teenagelivet. Der er kamp om de unges opmærksomhed, og bøgerne og læsningen er oppe imod et utal af andre (og mere digitale) tilbud, der bejler til de unge.

Som skole vil vi meget gerne kæmpe for, at litteraturens verden vedbliver at være en vigtig kilde til store læseoplevelser og bidrager til de unges horisont og dannelse. Det synes vi er vigtigt i sig selv. Som en sidegevinst giver daglig læsning også udslag i et højere læsetempo og bedre flow, hvilket kommer de unge til gode i deres skole- og videre uddannelsesliv.

De ugentlige bibliotekstimer frafalder på mellemtrinnet, og så er det op til de unge selv, at holde lystlæsningen i live – og det glipper desværre for mange.

Som et nyt initiativ har vi derfor lavet et ”ungdomshjørne” på skolen bibliotek, hvor man både kan finde de store klassikere, som f.eks. Robinson Crusoe, men der er også indkøbt et stort antal spritnye bestseller-bøger, der henvender sig specifikt til udskolingsbørn. Eleverne og lærerne i udskolingen vil blive præsenteret for dette i den kommende tid, så de får øje på, at der er noget nyt at komme efter på biblioteket. Ligeledes vil vi fælles prøve at sætte fokus på ”lystlæsningen” og læsning ”for oplevelsens skyld”, så flere af de unge mennesker forhåbentlig får øjnene op for, hvilke gaver litteraturen kan byde dem på.

Det er ikke nogen let opgave, og det kommer til at tage tid. Vi tror dog på, at vi nok skal få nogle flere elever i gang med at læse på egen hånd – fordi det bare er så dejligt.