Fællesskabet

– Vi forventer, at elever, forældre og medarbejdere tager del i det fællesskab, der er på skolen og i de enkelte klasser.

Det er i fællesskabet, vi lærer om andre og os selv, og det er i fællesskabet, vi lærer medmenneskelighed og ansvarlighed.

Morgensang

Som en rituel del af skolens hverdag mødes elever og ansatte til morgensang hver dag.
Vi begynder med en sang eller en salme, derefter bedes der fadervor af en af skolens ledere. Der kan være små indslag af forskellig art, og til slut synges en sang til. Sangene akkompagneres af en af skolens musiklærere.

Morgensangen er det daglige mødested, hvor vi viser hinanden opmærksomhed og hvor alle har mulighed for at komme til orde.

Selve det at synge er med til at udvikle følelsen af fællesskab på
skolen og giver mulighed for at møde flotte og dybsindige sproglige udtryk i sangene.

Sangenes ord bliver gjort til vores, når vi synger dem – vi låner for et kort øjeblik digterens ord og syn på livet – det er i sig selv fantastisk – at se og sige som f.eks. John Lennon eller Thomas Kingo.

Vi ser det som en skoleopgave at lære børn og unge mange af vore smukke og gode sange, danske så vel som udenlandske.

Fortælling

På skolen arbejder vi bevidst med en af grundpillerne i den grundtvig-koldske skoletradition: Fortælling – oplevelsespædagogikken.

Vi fortæller børnene alle de grundlæggende historier i vores kultur. De græske myter, nordiske myter og bibelshistorie.

Oplevelsespædagogikken anvender et poetisk sprog, der henvender sig til menneskers følelser og fantasi. Den afdækker områder af virkeligheden, som ikke kan analyseres, men som skal opleves
Det víl f.eks. sige glæde og sorg, fællesskab og ensomhed, kærlighed og had.

Ved at lytte til fortællinger om grundkonflikterne i menneskers liv, som de udfolder sig i historierne, bliver børnene i stand til at forstå og håndtere ting i deres eget liv. Med fortællingerne giver vi eleverne en dybde i deres liv – vi giver dem forståelse for det arketypiske ved at være menneske.

Hugin og Mugin

I indskolingshuset sidder to ravne på væggen. De holder øje med, hvad der sker.

Den nordiske mytologi fortæller, at odin havde to, sorte ravne, Hugin og Mugin. Hver morgen fløj de ud i og kiggede og så, og om aftenen vendte de tilbage. Landede på Odins skuldre og fortalte ham, hvad der forefik i både gudernes og i menneskenes verden.

Hugin og Munin betyder Tanken og Mindet – det er dem, der tænker mere over tingene og husker længere end almindeligt.

Ligeværdighed

– Mødet imellem lærer og elev er helt centralt i skabelsen og forståelsen af vores skole. Nysgerrighed på hinanden, medbestemmelse og demokratisk dannelse er naturlige elementer i vores samvær på skolen.

Klassernes størrelse

– Vi er i 0.-9. klasse 22 elever.

– Vi er i 10. klasse 26 elever.

Klassemøder og fordybelsestimer

– I 0.-6. klasse har vi klassemøder, og i 7.-10. klasse har vi fordybelsestimer.

Timerne bruges på klassens trivsel og etiske dilemmaer, som udspringer af hverdagen. Hos de ældste elever bruges de også til individuelle samtaler af både personlig og faglig karakter.

Fælleslejr

– Hvert 5. år tager hele skolen på en fælles tur i 4 dage. Alle elever, lærere og frivillige forældre er med til at skabe nogle fantastiske dage fyldt med forskellige aktiviteter.

Vi bliver alle en del af noget større og skaber minder for livet.

Udflugter

– Vi værdsætter den oplevelsesprægede undervisning og den inspiration, som findes uden for skolen. Vi er i gåafstand til byens mange kulturelle tilbud, og vi bruger byens rum til at skabe anderledes undervisning.

Lejrskoler

– Vi styrker fællesskabet i klassen, når vi tager på lejrskoler. Vi lærer om os selv og hinanden i nye og anderledes situationer.

Når vi er på lejrtur, har vi mulighed for fordybelse og forundring, som anvendes i undervisningen.

– Alle klasser fra 2. klasse er på en årlig overnatningstur.

– 5. og 8. klasse er på en 3-dages lejrskole.

– 6., 9. og 10. klasse er på en 5-dages lejrskole.

Udeskole

– Vi har en aftale med et spejderhus i Sandhusskoven, hvor vi har mulighed for at lave forskellige former for aktiviteter, der tager afsæt i naturen. Alle klasser i indskoling og mellemtrin tager regelmæssigt afsted.

Ingen nationale test

– Vi evaluerer løbende elevernes kompetencer og faglige standpunkter, men vi anvender ikke nationale test til dette formål. Skolen har sin egen evalueringsplan, der bidrager til, at skolens personale kan støtte elever i deres faglige udvikling.

Karakterer og prøver

– Vi giver karakterer fra midten af 8. klasse og resten af skoletiden i 9. og 10. klasse. Samtidig arbejder vi med elev-evaluering, hvor elevernes egne bedømmelser danner udgangspunkt for en samtale med lærerne. Vi afholder undervisningsministeriets afgangsprøver efter 9. og 10. klasse.

Fagplaner

– Vi har vores egne fagplaner. Med afsæt i vores værdier har vi selv beskrevet hvert enkelt fag, og hvordan vi ønsker at arbejde med faget.

Praktisk-musiske fag

I dannelsen af det hele menneske tror vi på det praktiske og musiske element. Derfor prioriterer vi dette højt med mange skematimer.

Fra 5. til 10. klasse tilstræber vi at lave små hold med færre elever, som blandes på tværs af klasser. På den måde skaber vi et trygt miljø med nærvær og fordybelse.

  • 1. klasse: Musik, idræt, billedkunst (5 lektioner)
  • 2.-3. klasse: Musik, idræt, billedkunst, kor (7 lektioner)
  • 4. klasse: Musik, idræt, billedkunst, sløjd, håndarbejde (8 lektioner om ugen)
  • 5. klasse: Musik, idræt, billedkunst, sløjd, håndarbejde, madkundskab (6 lektioner om ugen)
  • 6. klasse: Idræt, billedkunst, sløjd, håndarbejde, madkundskab (6 lektioner om ugen)
  • 7. klasse: Prøvevalgfag: Musik, billedkunst, håndværk og design, madkundskab, almindeligt valgfag: Drama, supersport (6 lektioner om ugen) – idræt
  • 8. klasse Prøvevalgfag: Musik, billedkunst, håndværk og design, madkundskab, Linjefag: Krop & natur, musik & drama, kunst & design, kost & sundhed, teknologi – idræt (8 lektioner)
  • 9.-10. klasse: Linjefag: Krop & natur, musik & drama, kunst & design, kost & sundhed, teknologi – idræt (8 lektioner)

Biblioteket

Skolen råder over et skolebibliotek med både fag- og skønlitteratur.

I de mindste klasser foregår udlånet gennem klasselæreren, der i samråd med skolebibliotekarerne har udvalgt bøger af rimelig sværhedsgrad.

Resten af skolens elever kan på aftalte tidspunkter i løbet af ugen besøge biblioteket. Her forsøger skolebibliotekaren at vejlede børnene – ud fra deres ønsker og med skyldig hensyntagen til deres alder.

Udover at vejlede eleverne om lån af bøger, gennemfører vores skolebibliotekar også en række læsetræningskurser i samarbejde med dansklærerne.

Æstetik

– Æstetikken har en særlig betydning for os. Det betyder, at vi hele tiden forsøger at skabe fysiske rammer, som inspirerer. Vi værdsætter også, at elever udstiller deres arbejder. På den måde sker der løbende forandringer, som gør skolen til et levende sted at være.

Skolebod

Skolens bestyrelses målsætning for skoleboden er, at den skal være et sundt supplement til den daglige madpakke.
Der lægges vægt på god hygiejne, som står mål med de regler Fødevaredirektoratet sætter, således at man kan være sikker på friske varer og kontrollerede lune retter m.m.
Råvarerne er overvejende økologiske, mel og mejeriprodukter er det altid. Der tilstræbes at bruge årstidens grønt og frugt og gerne dansk produceret.
8.klasserne hjælper vores kok og køkkenassistent på skift med madlavning, rengøring og kassebetjening i boden.