Skolebesøg fra Murcia i Spanien

Af Pernille Fokdal

I uge 18 var vi så heldige at få besøg af 14 elever og 3 lærere fra en skole i Murcia i Spanien, som hedder CES-Vega Media. De rejste til Danmark i forbindelse med deres Erasmus+ projekt.
Alle 14 elever blev indlogeret hos værtsfamilier, som havde lyst til at have 1 eller 2 elever boende i de 5 nætter, de var i Odense. De fleste på 8. årgang, men også 2 på 6. årgang og 3 på 10. årgang. Det har været en spændende oplevelse, hvor to kulturer mødtes og lærte af hinanden.

Alle elever fik snakket en masse engelsk, nogle lærte også lidt spansk. De spanske elever indgik som en del af familien og fik oplevet dansk mad, kultur og levevis.

Vi lavede mange forskellige aktiviteter i løbet af ugen, hvor der bl.a. var særlig tilrettelagt undervisning på skolen, hvor vi lavede aktiviteter, så eleverne lærte en masse om, hvordan det er at gå i skole i Danmark. De var også på opdagelse i byen, lærte om HC Andersen, besøgte København og meget mere.

Balder, Sophie, Lilly og Yrsa fra 8.A har beskrevet nogle af de oplevelser, de havde med at være en del af projektet og være værtsfamilier for de spanske elever:

Vi har haft besøg af elever fra en skole i Murcia, fra den 30. april til den 3. maj. Vi startede med at hente dem søndag aften klokken halv tolv om natten ved Odense banegård og bød dem velkommen. Og så kørte vi dem hjem og viste dem rundt, hvor de skulle bo de næste par dage.

• Mandag morgen viste vi dem rundt på skolen og fortalte dem om hvordan det er at gå på en dansk skole, og de syntes, det var meget interessant og spændende. Vi fik snakket meget og blev hurtigt gode venner med dem😁
  • Tirsdag viste vi rundt i Odense by og viste og fortalte om alle de flotte kendetegn ved Odense. Vi spiste en hyggelig frokost og tog straks videre med bus til Den Fynske Landsby. Vi viste rundt og fortalte dem om nogle af tingene. Da vi var færdige der, tog de på shopping tur i Rosengårdscentret, og de fik købt sig nogle fine ting.
  • Onsdag stod vi tidligt op, fordi vi skulle til København. Vi så de flotte ting ved København, vi startede med Den Lille Havfrue, og gik videre til Operahuset, Amalienborg, og Marmorkirken. Derefter fik vi en lille time til at hygge os og gå lidt rundt i København. Vi mødtes ved Storkespringvandet og gik derfra hen mod Tivoli. Det var en rigtig god oplevelse, og vi havde det rigtig godt på kryds og tværs. Vi prøvede alle de sjove forlystelser og fik spist noget aftensmad i Tivoli. Da vi var færdige, og det var tid til at køre hjem, satte vi os til rette i bussen og kørte hjemad.
  • Torsdag morgen skulle vi vise en masse sjove ting med computerteknologi, inden vi skulle ind til H.C. Andersen Museet. Efter vi havde været der, var der nogle, der tog ned på OKS sammen, inden vi skulle hen på skolen til afskedsmiddag med alle værtsfamilierne. Så fik de spanske elever diplomer, fordi de havde været med til den her rejse. Lidt senere på aftenen var der nogle, der holdt en afskedsfest for dem. Det var rigtig hyggeligt og en god måde at afslutte ugen på.
  • Fredag morgen fik vi sagt farvel til hinanden, og så gik de op til banegården og rejste videre hjem til Spanien. Vi er meget glade for, at de har været her, vi synes, det har været hyggeligt og sjovt at vise dem Danmark. Vi er meget glad for at have fået nye venner, og vi glæder os meget, til vi måske skal til Murcia og besøge dem og se deres kultur.

Det har været rigtig hyggeligt at have spanierne boende. Vi har lært rigtig meget af dem, og de har fortalt meget om deres kultur, og vi glæder os meget til vi skal ned og besøge dem i Spanien. Vi er rigtig glad for de nye venskaber, vi har fået, og håber, at vi kan vedligeholde det.

Theodor fra 8.C skriver også:

Det at have to spaniere boende hos mig var virkelig en fantastisk oplevelse. De fem dage, de var her, fløj forbi, og nu er der næsten helt stille, når de ikke er her. Der var lagt et fedt program som holdt os beskæftiget hele ugen igennem, men hvor der samtidigt var plads til bare at være lidt alene med dem, man nu havde boende. Vi var både i København, i Den Fynske Landsby, i Tivoli, på rundtur i Odense samt lavede mange mindre aktiviteter.

Jeg og de to, jeg havde boende, havde det rigtigt godt sammen, selvom der var lidt sprogbarriere. Vi blev alle tre lidt bedre til at tale sammen på engelsk som dagene gik, og det endte med, at vi kunne holde samtaler kørende, uden at de skulle tænke over ordene.  Jeg havde også lært nogle af deres klassekammerater at kende og kom rigtigt godt ud af det med alle de besøgende. Dagen, de skulle afsted var en anelse trist, nu hvor vi efterhånden kendte hinanden så godt, og nu, hvor de er væk, kan jeg kun håbe på, at vi skal afsted til Spanien næste år.