Skolekredsmøde om skabelsen af H.C. Andersens Hus

I den forgangne uge afvikledes årets første skolekredsmøde, hvor vi havde besøg af museumsinspektør Henrik Lübker, som er kreativ udvikler ved Odenses nye museum i verdensklasse. Han fortalte med stort engagement, humor og vid om, hvordan museet er blevet til fra 2014 og frem til i dag.
Henrik Lübker har været med i hele forløbet, og det var utroligt spændende at høre om de banebrydende tanker, der ligger til grund for ikke kun det enestående og særprægede arkitektoniske værk skabt af den verdensberømte japanske arkitekt Kengo Kuma og hans medarbejdere, men så sandelig også selve formidlingen af H.C. Andersens kunst.
I stedet for at fortælle om H.C. Andersens liv og værker lader museet eventyrene fortælle deres egen historie for den enkelte gæst, og ved hjælp af et væld af tekniske virkemidler og ikke mindst et state of the art lydsystem kommer en stor mængde af artefakter fra H.C. Andersens univers til orde og henvender sig direkte til gæsten.
Der er ingen tvivl om, at alle tilstedeværende gik hjem med en plan om inden længe at aflægge dette unikke museum et besøg i den nærmeste fremtid.