’Wauw, en hel bog, der er skrevet i hånden’ – 5.b beundrede gamle bøger

Af Hanne Sinding Møller

Gutenberg opfandt i midten af 1400-tallet bogtrykkerkunsten. Før det var bøger en sjælden og meget værdifuld ting, der kun var forbeholdt de kongelige og kirken. Bøgerne, der ofte var afskrift af biblen, kunne tage år at skrive i hånden.
Med Gutenbergs opfindelse fik mange flere råd til bøger. Der dukkede nu også bøger op på nationalsprogene, hvor størstedelen af bøgerne tidligere havde været på latin. Det betød udbredelse af viden til en bredere del af befolkningen.

Besøg på Odense Katedralskoles bibliotek

5.b havde fået lov at besøge Odense Katedralskoles bibliotek, hvor bibliotekar, Mette Solberg Tramborg, viste os nogle af skolens smukke, gamle bøger. Nogle af de ældste bøger var skrevet i hånden, hvilket gjorde stort indtryk på børnene.

Den første bibel på dansk

Vi så også Katedralskolens eksemplar af Christian 3.s bibel fra 1550, der var den første samlede bibel på dansk. For første gang fik kirkegængere mulighed for at høre biblens tekst på på et sprog, de faktisk forstod. Mette Solberg Tramborg fortalte, at alle kirker blev påbudt at købe et eksemplar, og der var eksempler på, at biblen blev lænket til prædikestolen, så den ikke blev stjålet.

Flora Danica

Mette Solberg Tramborg fortalte ligeledes, at Kong Frederik d. 5., der var kongen i oplysningenstiden, ønskede at kende alle planter i sit rige, det vil sige i Danmark og Norge. Alle planterne blev først indsamlet og tegnet i hånden, senere trykt som kobbertryk og efterfølgende håndkoloreret. Hele det samlede Flora Danica-projekt tog 122 år.
Mette Solberg Tramborg viste os eksempler på gamle, smukke Flora Danica-tryk.

Harry Potter-stemning

Til sidst fik vi lov at gå rundt i skolens bibliotek, der var fyldt med høje, gamle, smukke træreoler fyldt med bøger fra gulv til loft. Børnene konstaterede, at der var en vis Harry Potter-stemning på stedet, dette blev kun understreget af den udstoppede ugle, Mette Solberg Tramborg havde udstillet der.