8. abc i København

I dagen 20. – 22. april var hele 8. årgang i København. De tre klasser var på ture hver for sig, men programmet var store træk det samme, så vi lader her 8a´s beretning og film være dækkende for hele årgangen…

Af: Regitze Kastrup of Svante Scheuer-Larsen, 8a

Onsdag klokken 7:00 mødtes vi på banegården ved biografen. Vi kørte i tog i halvanden time, til vi var kommet til Københavns Hovedbanegård. Derefter gik vi hen til FDF Rysensteen i Rysensteensgade, hvor vi skulle bo.

Vi fik vores værelser og pakkede ud. Derefter gik vi en tur hen til Christiansborg Slot for at se gobelinerne i riddersalen. Vi havde en guide, der fortalte os om gobelinerne og deres indhold.
Da vi var færdige med at høre om dem, gik vi ned og fandt et sted i solen og spiste vores madpakker. Efter vi havde spist, kom vi ind og se Folketinget. Vi overværede en debat om, hvordan man skulle øge private partypladser.
Efter Folketinget skulle vi på Christiania. Der fik vi også en guide. Og vi blev vist rundt på Christiania og fik fortalt historier om Christiania. Og med det var dagen slut.

Torsdag d. 21. april
Vi stod op og spiste morgenmad. Vi pakkede derefter taskerne og tog afsted til en byvandring der hed “Nørrebro i brand”. Vi fik fortalt en masse om forskellige demonstrationer og BZ-bevægelsen.
Derefter tog vi videre hen til Davids Samling som er et gammelt museum om islamisk kunst. Museet er ikke ret stort, men det er det 7. største islamiske kunstmuseum i verden. Efter det fik vi tid til at gå rundt på Strøget.

Vi mødtes derefter klokken 17:00 ved tivoli. Her var vi også sammen med de andre to klasser. Vi var i Tivoli i 5 timer, og tiden gik hurtigt. Vi følte næsten, vi kun var der i én time, men vi nåede at prøve det, vi gerne ville. Vi kom hjem klokken 22:00 og gik på hovedet i seng.

Fredag d. 22. april
Vi stod op og spiste morgenmad. Da vi havde spist, havde vi stadig noget tid tilbage inden vi skulle med toget hjem til Odense. Så vi sad og spillede brætspil og hyggede os i 2 timer på vandrehjemmet. Derefter bevægede vi os ned mod Hovedbanegården og steg på toget, og så ankom vi i Odense klokken 13:04.

Det var en vildt god tur. Vi har virkelig hygget os sammen, både eleverne, men også med vores lærere. Vi har snakket meget om turen og især turen i Tivoli var fed. Vi var mange, der prøvede alt muligt sammen, også med dem, vi ikke plejer at snakke så meget med.

Det var fedt, og gør klassen til et endnu bedre sted at bruge sine skoledage.