9ABC i Berlin og Prag

Prag SKAL opleves af alle

Af Jasmin Ahmed, 9a

9a og 9c var i Prag i uge 36. Det var en spændende tur, som jeg mener skal opleves.

Prag er fyldt med læring og historie. Når man tænker på Østeuropa, har man en tendens til at tænke at alt er gråt og sort dernede, eller det havde jeg i hvert fald, men sådan er det ikke på nogen måder. Prag er en meget æstetisk og flot by med flot arkitektur, de har gamle bygninger der blevet vedligeholdt og ser meget flotte ud.

Vi var i Prag i 5 dage, hvor vi havde planer hver dag, undtagen dagen som vi ankom som var på en søndag.  Vi boede meget centralt på et hostel som lå på Nové Město. Det var et helt fint hostel, jeg havde ingen problemer med det.

Vi oplevede mange spændende ting som bl.a. en rundvisning i byen med guide, Skoda-fabrikken, Theriesienstadt, skolebesøg, sejltur på Vlatava-floden, danseteater og en tur til Petri-højen med Prags kopi af Eifeltårnet.

Men der var også tid til at opleve Prag på egen hånd og få shoppet lidt, så det var helt perfekt.

Berlin … ist für alle da

Af Anna Skovdal og Emilie Nielsen, 9b

I uge 36, fra mandag til fredag, var vi i 9.b på skoletur til Berlin. Vi havde en rigtig spændende og lærerig uge, hvor vi så en masse ting, bl.a. så vi meget om 2. Verdenskrig, vi var på Topographie des Terrors, som er et historisk museum, vi besøgte Sachsenhausen, som var en nazizstisk arbejdslejr og Hochenshönhausen, der var et stasifængsel.

Vi lærte også om Berlin generelt, f.eks. var vi på Hamburgerbahnhoff, som er et kunstmuseum for moderne kunst, og cykeltur, hvor vi lærte om og så streetart. Vi fik også øvet lidt på vores tyskfærdigheder nogle gange.

Vi havde også en masse tid på egen hånd, hvor vi fik shoppet og spist frokost.

Der var også nogle aftener med en tur i poolen og på værelserne, hvor vi fik hygget, snakket en masse og lærte hinanden bedre at kende. Krista og Michael var med til at gøre det en rigtig god tur, og vi vil se tilbage på den som en fantastisk oplevelse.

Se billeder fra Prag her: https://www.skyfish.com/p/odensefriskole/1597600

Se billeder fra Berlin her: https://www.skyfish.com/p/odensefriskole/1597588