Besøg af helikopterpilot

Hvordan kommer der reparatører ud til de store vindmøller i Nordsøen?

Er det farligt at flyve helikoptor? Hvad sagde dine forældre til, at du gerne ville være pilot?

Alt det og meget mere fik 4.-6. klasserne svar på, da de mandag d. 27. januar havde besøg af Nicky Winther, der fortalte om sit job som helikopterpilot.

Nicky Winther fortalte de om store skibe og platforme, hvor der er sovepladser til mange teknikere ad gangen. Her har de værelser, som ligner et helt almindeligt pænt hotelværelse, de har fitnessrum til rådighed og får serveret mad og vasket tøj. Arbejdsdagene er lange, og hver morgen flyves de ud fra platformen og ud til møllerne, inden de hentes tilbage senere samme dag.
Han fortalte også om, hvordan det enkelte gange sker, at reparatørerne må overnatte i møllehuset på vindmøllen. Her er der indrettet et lille værelse med seng og dåsemad. Flyvning med helikopter er nemlig ret afhængig af vejret – lyn, torden og tåge er ikke vejr for flyvning med helikopter.

Den særlige hjelm, den specielle dragt og hejseselen var noget af det udstyr, Nicky Winther havde medbragt. Han fortalte om det, og eleverne fik lov at prøve det efterfølgende.

Alt i alt et super spændende foredrag, hvor vi fik indsigt i en arbejdsplads, de færreste os kender til.