Drengetur i 9.a

Traditionen tro drog drengene fra 9.A og 3 fædre mod Helnæs i et døgn for at afvikle den årlige “drengetur”.

En tradition, som har stået på hele deres skoletid med undtagelse af en enkelt gang.

Konceptet er meget simpelt “medbring godt humør, badetøj og lad telefon blive hjemme og vær klar til at spise lækker mad.

Turene har været forskellige fra år til år og i år var der lagt op til lidt ekstra, da det var den sidste tur, inden de bliver spredt til efterskoler, gym. og lign.

Fælles for alle turene har været, at vi har boet i sommerhus og altid badet – lige meget hvad vejrudsigten har sagt. Der har også altid været forskellige aktiviteter i form af kano, vandski, tube, fiskeri, brætspil, natteløb, dart, stigegolf, fodbold, film osv.

De første par år sov vi altid i en kæmpe stor tipi, men med tiden må vi erkende, at vi alle blev mere magelige, hvorfor vi rykkede indendørs.

Aftensmaden har også altid været højt prioriteret og det kan derfor afsløres, at der er indtaget rigelige mængder kød og sovs og nogle vil måske mene, at der har manglet grønt (Der var persille i bearnaisesovsen).

Det har været sjovt og interessant at iagttage dem uden for skoleregi, hvor det har været tydeligt at se en anden form for fællesskab, hvor alle taler med hinanden og selv de mest stille personer kommer frem i “bussen”. Sågar er nøgenbadning ligeledes blevet en fast ting, som de har indført?!

Turene har for drengene altid været uden alkohol. I år havde vi dog en flaske champagne med for at skåle og markere, hvad vi troede var den sidste drengetur. Drengene var ikke med på, at det skulle stoppe her, hvorfor vi aftalte, at gennemføre endnu en tur næste år. Så håber vi bare, at det er muligt at samle alle igen.

Dette skal være en anbefaling til at andre skulle få lyst til at lave nogle former for ture eller andet socialt på klassen.