Foredrag af Yaqoub Ali for udskolingen

Af Michael Hoff

I andet modul mandag d. 8. januar sad hele overbygningen fra 7.-10. klasse samlet på torvet. Anledningen var et besøg af Yaqoub Ali – tidligere bandekriminel, militant ekstremist og, som han selv siger… modborger.

I halvanden time fortalte Yaqoub Ali de store elever sin historie flankeret af sin kone, som også på et tidspunkt delte sin historie med forsamlingen. Det var en rystende beretning, som i den grad fastholdt de unges interesse.

Yaqoub Ali boede de første 12 år af sit liv i Saddam Husseins Irak, og han betegner sig selv som et krigsbarn. Han kom til Danmark, men blev som teenager tiltrukket af bandelivet, som han dog forlod som 19årig blot for at blive voldsomt radikaliseret og en særdeles aktiv del af det militante islamistiske miljø. Her blev han en af de mest betydningsfulde skikkelser og var meget aktiv i radikaliseringen af andre unge.

Han var af to omgange i krig i Syrien og bl.a. dømt for billigelse af terror, og netop denne dom og en lang rejse med svære erkendelser og selvrefleksion har i dag ført ham ud af ekstremismen og ind i  samfundets fællesskab.

Han er nu fast besluttet på at forandre fremtiden med den fortid, han ikke kan ændre, og fortælle sin historie – blandt andet ved at besøge skoler.

Yaqoub Ali fortalte, at han forstår ekstremismens natur og ved, hvordan man kan forebygge radikalisering. Hans unikke indblik i, hvordan stigmatisering, polarisering og modborgerskab kan føre unge væk fra samfundets fællesskab, giver ham mulighed for at hjælpe unge, der er på vej ud i ekstremismen, så de på ny kan blive en del af det danske fællesskab.

Det var et meget spændende foredrag, som blev afrundet med en række spørgsmål fra forsamlingen, og der var god brug for en opfølgende samtale i klasserne efterfølgende.

Se mere om Yaqoub Alis historie på flg. link: