Skolekredsmøde med Peter Vuust

Mandag d. 2. marts havde vi besøg af jazzmusikeren Peter Vuust. Han fortalte med stort engagement og en humoristisk vinkel om, hvordan musikken påvirker vore hjerner, sammenhængen mellem musik og læring og musikkens betydning for os som mennesker generelt.

Peter Vuust er særdeles velkvalificeret til at tale om netop disse temaer, da han udover at være i den absolutte elite blandt jazzmusikere og komponister samtidig er uddannet hjerneforsker, cand.scient og ph.d, leder af Danmarks Grundforskningsfonds ”Center for Music in the Brain” og professor ved Det Jyske Musikkonservatorium og Aarhus Universitet.

Peter Vuust beskrev med inddragelse af konkrete forskningsresultater krydret med fortællinger, filmklip og anekdoter, hvorledes kreativiteten og livslysten sættes fri via musik, og det er vist sandsynligt, at alle gik hjem fra skolekredsmødet med smil på læben og en melodi i sjælen.