Venskabsklasser – 4.b og 9.b

Astrid Frederiksen, Erika Kragh, Ida Cecilie Saaek og Selma Andersen

9.b er venskabsven med 4.b og ses nogle gange om året. Indtil videre har vi allerede været sammen to gange, og en ting vi ved, vi også skal lave sammen, er at tage i kirke til jul, inden vi får ferie. Alle elever er sat sammen to og to, og det kaldes en venskabsven.

Den første gang vi mødtes, var vi på blomsterfestival, hvor vi skulle lære hinanden at kende og kigge på blomster og kødædende planter.

Anden gang mødtes vi oppe i 9. klasse, hvor 4. klasse havde skrevet et portræt om deres venskabsven fra 9. klasse. Vi startede med at læse portrættet op, og derefter kiggede og rettede vi på teksten. Efter det skulle vi allesammen med vores venskabsven lave en blindtegning. Det foregik ved, at vi satte os overfor hinanden og kiggede på vores venskabsven, og så skulle vi tegne vores ven, uden at kigge på papiret. Efter vi havde tegnet vores ven, skulle vi farvelægge blindtegningerne med inspiration fra Picasso. Og tegningerne hænger lige nu i klasserne.

De to piger fra 4.b, Selma og Ida Cecilie, fortæller, at det er hyggeligt at have en ven fra de større klasser at smile til, når man passerer hinanden på gangene. De to pigers venskabsvenner Erika og Astrid, fortæller, at det overrasker dem, hvor godt et venskab man kan have med folk på tværs af alderen.

Alt i alt er det rigtig hyggeligt, og man får et godt fællesskab på tværs af klasser. Desuden laver man en masse sjove ting og hygger sig sammen.

Se billeder fra dagen her: https://www.skyfish.com/p/odensefriskole/1587063