10. klasse i varmestue

Af Sara Elklit-Jeppesen, 10. klasse

Fredag d. 28. februar havde vi i 10. klasse tema-fredag, og derfor skulle vi ud og besøge en varmestue her i Odense. Der var blandede følelser i klassen om denne tur. Nogle frygtede lidt mødet med en hel anden verden, som godt kunne virke skræmmende og lidt ’utilregnelig’. Hvad forventer man af mennesker med et misbrug? Opfører de sig anderledes?

Den frygt viste sig at være helt unødvendig. Vi kom indenfor og ind i et mødelokale, hvor vi fik et oplæg af en af dem, der administrerer varmestuen. Han fortalte mere om det praktiske, hvad varmestuen tilbød, og hvorfor det var så vigtigt et sted. I varmestuen er der for eksempel mulighed for et måltid, at få vasket sit tøj og gå i bad. Muligheder man ikke har, hvis man ingen penge eller intet hjem har.

Som konklusion på dagen kan jeg sige, at det var lærerigt og øjenåbnende at se en så anderledes hverdag, som er en realitet for nogle mennesker. Jeg synes også, at der kom et godt budskab ud af det; nemlig at mennesker med misbrug også stadig bare er mennesker og ofte mennesker, som ikke har haft de samme muligheder, den samme støtte, eller den samme hjælp i livet, som de fleste andre har. Hvis man husker på det, så er det måske ikke helt så skræmmende alligevel.