10. klasse på kanotur

Af: Sara Elklit-Jeppesen, Thor Gaarde, Cille Theodorsen

Hvem kommer først?

Dagen startede ud ved Ådalskolen i Bellinge, hvor vi mødtes klokken lidt over otte. Nogle elever fandt selv derud og mødtes med Sidsel, mens andre tog bussen fra skolen sammen med Pernille. Da vi alle var kommet frem blev vi fordelt i kanogrupper, fik en kano hver, og besked på at søsætte den. Det gik heldigvis problemfrit, og så var vi afsted. Det viste sig hurtigt, at selvom lærerne insisterede på at det altså ikke var en konkurrence,var der alligevel en del elever hvis konkurrencegen kom op til overfladen. Der var derfor god fart på i starten, og flere blev plasket til ‘in the heat of the moment’. Da der kom lidt mere ro på, fik vi mange hyggelige samtaler i kanoerne og man lærte noget nyt om sine kano-makkere.

Hyggelig pause ved skovsøen

Efter omkring 2,5 times intens sejlads nåede vi til skovsøen hvor vi holdte en tiltrængt pause. Vi fandt et godt sted, hvor vi kunne sidde sammen og spise vores frokost. Nogle elever havde selv madpakker med, mens andre købte pølsemix og is. Lærerne gav chokolade og kiks, så vi fik tanket godt op til den sidste del af turen. Trætheden var dog efterhånden begyndt at melde sig, men solen, samværet og en god frokost gjorde at vi fik lyst til at fortsætte turen på Odense Å. Så vi satte kanoerne i vandet igen og sejlede det sidste stykke.

10 A padler i flok

Turen endte ved broen på Kastanievej, hvor kanoerne blev båret på land og gjort rent. Alt i alt var det en rigtig hyggelig tur. Teamwork var nøgleordet for hele dagen; vi fulgtes ad hele vejen, trods stor vindermentalitet. En af de steder hvor vi især var gode til at hjælpe hinanden, var da vi skulle over dæmningen ved Papirfabrikken i Dalum. Her var alle var gode til at hjælpe med at få kanoerne på land, båret det lange stykke, og få kanoerne i vandet igen. Efterfølgende har nogle af eleverne klaget lidt over ømhed i kroppen, men det er vist bare et bevis på at man har fået bevæget sig og prøvet noget nyt. En af de ting vi lærte på turen var, at det var den bagerste i kanoen der styrede og de andre der bestemte farten. Det var en rigtig fin idé at have en kanotur i starten af skoleåret, da man fik mulighed for at være sammen i et andet miljø end skolen, og på den måde få mulighed for at lære hinanden bedre at kende.