10.klasses tur til Murcia

Af Anna, Freja, Astrid, Vigga og Ida, 10. klasse

I uge 9 var 10. klasse på skolerejse til Murcia i det sydøstlige hjørne af Spanien. Det vil vi gerne fortælle lidt om.

Inden vi tog derned: Alle fik uddelt en af eleverne fra skolen, som vi skulle skrive en mail til, inden vi tog afsted til Murcia. I mailen kunne man blandt andet skrive om ens hverdag, og hvad man lavede i sin fritid. De fleste fra klassen fik svar fra eleven fra Spanien, og det var spændende at høre om deres liv, og hvor anderledes det var. Det gjorde det også mere spændende, at vi skulle møde dem i virkeligheden.

Turen derned: Vi skulle tage toget fra Odense Banegård til Kastrup Lufthavn om morgenen. Vi havde god tid i lufthavnen så der fik vi tid til at gå rundt at kigge. Vi fløj fra Kastrup kl. 11 om formiddagen og landede i Alicante cirka kl. 14. Fra Alicante lufthavn skulle vi køre i bus i en time for at komme hen til vores hotel. Da vi var kommet til hotellet, havde vi noget tid til at slappe af på værelserne. Om aftenen tog vi på McDonalds og spiste aftensmad og gik en tur i området.

Oplevelserne: Den første hele dag skulle vi på en guidet tur i Murcia, hvor vi så forskellige faciliteter, efter det havde vi fritid, hvor vi måtte gå rundt og shoppe i centrum.

1. dag var vi på besøg på den spanske skole, og da vi kom hjem på hotellet efter at have været på skolen, måtte vi bare slappe af. Derefter skulle vi ud i et shoppingcenter, hvor vi også skulle spise aftensmad.

Den sidste hele dag, skulle vi til kystbyen Cartagena med eleverne fra den spanske skole. Der skulle vi også på en guidet tur og ind og se det romerske teater. Efter det romerske teater skulle vi på stranden.

Hotel og værelser: Hotellet var fint, og værelserne var standard. Der var nogle, der sov på 2-mands, andre på 3-mands og nogle på 4-mandsværelser.

På 4 mandsværelserne var der to badeværelser, og 5 senge. Hotellet havde også et udendørs rum, hvor der var stole og hængekøjer og et indendørs rum med en trappe med puder på.

Maden: Hver morgen var der morgenmad på hotellet, og så var det klassens fælles ansvar at købe mad i løbet af dagen. Nogle gange spiste hele klassen sammen, og andre gange gik vi i grupper hvor vi fik penge til mad. Vi lærte om og smagte forskellige spanske delikatesser.

Den sidste dag fik vi blandt andet en 6-retters menu med meget anderledes mad.

Besøg på skole: Vi besøgte skolen CES Vega Media hvor vi skulle være sammen med nogle af eleverne. Nogle af dem gik i 8. klasse og andre gik i 9. klasse. Vi lavede sjove aktiviteter med eleverne. Vi lavede Escape Room, legede med robotter og spillede musik. Vi havde idræt med eleverne, hvor vi spillede en slags høvdingebold. Vi fik set, hvordan en spansk skole kan se ud, og hvordan deres hverdag ser ud.

Hjemturen: Turen hjem var en trættende og en lang tur. Vi stod op midt om natten for at tage bussen hen til lufthavnen. Der var lavet madpakker, og vi fik penge til at spise og shoppe i lufthavnen for, og efter det gik turen hjem i flyveren. Vi landede i København torsdag formiddag, hvor vi derefter tog toget hjem til Odense, hvor vores forældre ventede.