2. b på eventyrvandring og begge 2. klasser på renovationsbesøg

2. b har været på en eventyrlig vandring i H.C. Andersens fodspor, og her følger Sofias beskrivelse af oplevelsen:

”Vi så der, hvor H.C. Andersen havde ligget som barn. Det var hyggeligt, synes jeg. Vi læser om H.C. Andersen og bogen hedder ”Den fattige dreng fra Odense”. Vi så der, hvor han blev konfirmeret i Odense Domkirke, og vi gik hele vejen!!! og det var hårdt.
Og i Odense Domkirke gik H.C. Andersen med bukserne nede i sine sko, og det var ikke så moderne for tiden, og tænk at han gik med benene lidt oppe i luften, og dem der sad for at fejre ham, de hviskede om, at han var en mærkelig dreng. Men han blev jo kendt, det ved vi jo godt, men da han var barn, så gik hans mor kun med en gang om året, og det var på en skovtur, hvor hun tog sin fineste kjole på.
Og nu et spørgsmål: Hvor mange år blev H.C. Andersen?
Blev han 140 eller 72? Og slut.”

Desuden har begge 2. klasserne været har 2.a været på besøg på en genbrugsplads, og den oplevelse beskriver Anton, 2.b her:

”Tirsdag den 8/9 var vi på genbrugspladsen på Snapindvej. Vi så toiletter, frysere og ledninger med en masse kobber. Vi fik at vide, hvordan man laver at det, vi bruger i hverdagen. Jeg vidste ikke, hvordan man farvede glas og lavede dåser og sølvpapir, men det ved jeg nu. I starten lærte jeg virkelig meget, og nu ved jeg virkelig meget.
Vi begravede alt muligt madaffald og en kniv ned i det grønne område ved Nyborgvej, og vi skal derned igen om et par måneder og grave dem op og se, hvad der er sket med det. Første natur og teknologitime lærte jeg især meget om alt muligt. F.eks. lærte jeg noget om Fjernvarme Fyn og om to helt nye ting: Skovsvin og køkkenmødding. Skovsvin er nogen, der ikke smider sit skrald i en skraldespand, men i naturen og i byen. En køkkenmødding er ligesom en losseplads i stenalderen.
I dag så vi en medallion, som vi ALDRIG!!! havde set før. Jeg syntes, at det lignede en hippogrif med en krone på, når den vender på den ene led, og på den anden led ligner den et vildsvin med ild i hovedet på en guldskammel.
Her i corona-tiderne kan et mundbind ligge i op til 450 år, før det helt forsvinder, og en glasflaske kan ligge i op til 1 million år, før den forsvinder. (SLUT)”