7b på OFF – Odense Internationale Film Festival

Af August G og Jonas, 7b

Efter morgensang i slutningen af august gik hele klassen samlet ned til Teater Momentum for at se kortfilm. Vi fandt vores pladser, og så var der lift instruktioner inden den første film.

Den hed The Shift selv om den var dansk og handlede om en pige, som følte sig som en dreng. Han boede på en institution, hvor han havde det okay, men da han så hørte at Nicki, som var en pædagog, skulle stoppe blev han meget knust, for Nicki var den eneste grund til, at han var glad.

Den næste film, som hed Blush – an extraordinary voyage,  var lidt mere kompliceret. Den handlede om to venner, som skulle ud til et supermarked, som var i rummet. Men det, det mest handlede om, var at en af vennerne var usikker på sig selv, og hvordan han så ud, han var bange for, at alle ville grine ad ham og kigge på ham, når de kom ind i supermarkedet, fordi han godt kunne lide at have make-up på. Men da de kommer derop går det heldigvis godt og ingen kigger på ham. Da det så er tid til at komme tilbage, skal en af vennerne blive, så det sidste handler om at tage afsked med hinanden.

Den tredje film, Between Borders, handlede om en gruppe mænd, som tog en bus ned til Ukraine for at hjælpe så mange mennesker som muligt. De endte desværre kun med at få ti mennesker med tilbage, og som de selv sagde, havde de håbet på nogle flere, fordi de gerne ville hjælpe så mange som muligt.

Den fjerde film og sidste film hed Before Madrid, og den handlede om to unge mennesker i Uruguay, som godt kunne lide hinanden, men desværre skal pigen flytte til Madrid i Spanien. Inden pigen tager afsted vil de gerne nå at have sex. Så pigen siger til sin mor, at hun er syg, og det samme gør drengen, og da mødrene er kørt mødes de et sted og køber kondomer, selv om det er meget pinligt for dem, fordi de er generte. Så har pigen et sted de tager hen for at gøre det. Men lige inden de rigtig kommer i gang, kommer der et andet lidt ældre par og så må de gemme sig og glemme planerne. Senere tager de afsked og lover også at besøge hinanden, men det sker ikke. I stedet finder de en nye kærester uden at glemme hinanden og den første kærlighed.

Tilbage på skolen snakkede vi lidt om filmene, som vi så skulle vurdere. Flertallet i klassen syntes, at filmen om hjælpen til Ukraine var den bedste.