9.b og 9.c i Amsterdam

Af Silje og Asta, 9a

I uge 35 tog vi på lejrskole i Amsterdam. Vi havde set frem til turen sammen og allerede fra rejsens start var der høj stemning på den lange bustur sydpå. Efter tolv timers køretur nåede vi endelig frem til Generator Hostel i hjertet af Amsterdam.

Første aften bød på sen aftensmad og indlogering på firemandsværelser, der faktisk var ret flotte. Vi var klar på gode oplevelser sammen.

Tirsdag bød på besøg i Anne Franks Hus, hvor vi blev klogere på en historie, der jo slet ikke er enestående, men til gengæld usædvanligt veldokumenteret. Det var en tankevækkende oplevelse for alle.

Desuden nåede vi også den obligatoriske rundfart på Amsterdams ikoniske kanaler – det var både smukt og rigtig hyggeligt, selvom audioguiden vist var lidt i uorden.

Onsdag bød på en fælles bustur til Zaanse Schans, hvor vi oplevede Hollands mest berømte vartegn samlet på ét sted. Vi så flotte gamle møller, et træskoværksted, hvor skoene blev fremstillet mens vi så på, et ostemejeri med spændende smagsprøver og selvfølgelig et større udvalg af tulipanløg til salg. Her blev der brugt en del af lommepengene på souvenirs i det dejligste solskinsvejr.

Torsdag var dagen, hvor vi besøgte Rijksmuseet. En gigantisk og meget velbevogtet bygning, der huser nogle af de fornemste nationalklenodier. Vi så bl.a værker af Rembrandt og Van Gogh, og fandt også vores egne personlige favoritter i de mange udstillinger.

Eftermiddagen blev brugt på fotosafari i grupper, hvor vi skulle finde en masse genstande, lokationer og bygninger, som skulle fotograferes og sættes sammen til små film. Vi nåede vidt omkring og fik oplevet byen lidt på egen hånd i grupperne.

Sådan en uge går hurtigt, og fredag morgen meget tidligt satte vi os ind i bussen igen for at begive os hjemad mod Odense. Denne tur gik lidt glattere i forhold til trafikken, så vi landede i Odense først på aftenen og sagde farvel til hinanden ovenpå en skøn uge. En fælles tur for to 9.-klasser gør virkelig noget for at danne nye relationer og bånd på tværs af årgangen. Det har vi alle nydt.

Vi er glade og taknemmelige for at have muligheden for at kunne komme på sådan en god tur. Vi har alle nydt at være afsted og har holdt af hinandens selskab. Vi vil se tilbage på en god, spændende og lærerig tur med mange nye minder, som vi vil huske på længe. Vi sætter pris på at lærerne har arrangeret sådan en fin tur og taget sig så godt af os. Det var dejligt at lære dem bedre at kende udenfor klasselokalet og få et bedre forhold til dem. Det er helt klart en tur som kommende 9. klasser kan se frem til.