Budapest… og 9c

Af: Trine Ergarth

I begyndelsen af marts var 9.c på deres længe ventede studietur til Budapest. Planen var oprindelig at skulle til Skt. Petersborg, men det satte først Corona og sidenhen krigen i Ukraine en brat stopper for. I stedet tog vi til Ungarns hovedstad, Budapest.

02.37 søndag den 6. marts var der endelig afgang. Mange sov i toget og flyet, før vi ankom til hostelet. Her var de dog ikke klar til os, så mange måtte tage en lur i forhallen, mens værelserne blev gjort klar til os. Det viste sig, at dette skyldes, at hoteller og hostels i Budapest havde åbnet dørene for ukrainske flygtninge, så de kunne få tag over hovedet og mad. På vores hostel alene husede de 70 ukrainske flygtninge. Hovedsagligt mødre med børn. Dem mødte vi løbende under vores ophold, og det var sundt for vore elever at opleve flygtningesituationen på nærmeste hold.

I løbet af ugen fik vi gået omkring 25.000 skridt hver dag. Byen skulle opleves på nærmeste hold og de mange rundvisninger lokkede i løbet af dagen. Holocaust Memorial-centre, House of Terror, Skt. Stephans basilika og ikke mindst Gellert-badet gjorde indtryk.

Eleverne blev klogere på historien fra Romerriget over det Østrig-Ungarnske rige til den Kolde Krig og Murens fald. Under besøg i parlamentet kom nutiden endda tæt på, da valget til parlamentet ventede lige forude. Derudover skulle der smages på lemonade, chilivingummier, chimneycakes og goulasch.

Ikke alt passede til elevernes smagsløg, men alle kom hjem med store oplevelser i bagagen og en følelse af at have stået meget tæt på historiens vingesus.