Et kulturelt møde – blandt kommende venner

Af: Arved Schomerus og Victor Labarca Madsen, 8b

Tirsdag d. 4.december besøgte Odense Friskoles udskoling Al-Salahiyah-skolen og deres ældste elever. På programmet stod, ud over mødet med eleverne, også foredrag fra tidligere overrabbiner Bent Melchior og tidligere folketingsmedlem og muslim Özlem Cekic.

“Jeg var sikker på, at alle danskere var ondskabsfulde”. Sådan lyder det fra Özlem Cekic, da hun fortæller om sin egen historie og de fordomme, hun selv har haft i løbet af sit liv. I første omgang havde hun svært ved at indse, at mange af hendes tanker om danskere var fordomme, men det ændrede sig gradvist, da hun begyndte konkret at lære danskere at kende. Og lige præcis det er dagens formål: At komme af med fordomme ved at lære hinanden at kende.

Klokken er tyve minutter i ni. Vi sidder i en af Al-Salahiyah-skolens skolebusser. Vi er på vej til en skole, som ligner vores på mange punkter, men alligevel er anderledes.

Initiativet om dagen kommer fra Dansk Friskoleforening. Tre par skoler af henholdsvis danske og muslimske skoler over hele landet er del af initiativet, som går ud på at bringe skoleelever sammen på tværs af både religion og kultur. Idéen bag initiativet: Ved at lære hinanden at kende kan skoleelever “vaccineres” imod fordomme.

Lidt i ni ankommer vi til skolen, der ligger i Odense-bydelen Agedrup. Skolen blev grundlagt i 1998. Den er en flersproget dansk friskole, som har ca. 180 elever fra flere forskellige lande. En trelænget gård er skolens hovedbygning, og derudover er der en nyere tilbygning, som også huser klasse- og faglokaler.

Omkring femten minutter efter ankomsten sidder vi i skolens store sal og kantine. Da vi er blevet budt velkommen af skolelederen, bliver der sunget morgensang. “Livstræet” er sangen, der bliver projekteret op på lærredet. En sang, som vi også tit synger på Odense Friskole. Bagefter går årgangene hver til sit: Odense Friskoles 7. klasse går sammen med Al-Salahiyah-skolens 7. klasse, og det samme gælder for de to andre klassetrin, 8. og 9. klasse. Inddelt i små hold viser eleverne os rundt på skolen og skolegården. Bagefter finder hver gruppe af blandede elever et sted, hvor de kan sidde sammen og snakke med det formål at lære hinanden bedre at kende og skabe nye kontakter og venskaber.

Men endnu en ting står på programmet. Et foredrag delt i to, holdt af to meget forskellige og dog ligesindede personer. Bent Melchior kommer fra byen Beuthen, der i dag ligger i Polen. Han er søn af to danskere og har trådt i sin fars fodspor som tidligere dansk overrabbiner. Den stilling havde han i 28 år. Özlem Cekic kommer oprindeligt fra Ankara i Tyrkiet. Som 10-årig flyttede hun til Danmark. I 2001 meldte hun sig ind i SF, og i 2007 blev hun for første gang valgt ind i Folketinget, hvor hun sad i otte år. Siden tiden i Folketinget har hun arbejdet med at “bygge bro” mellem mennesker.

Foredraget er spændende for eleverne fra begge skoler. De berørte emner spænder vidt: De to talere fortæller om deres egen historie, de erfaringer, de selv har lavet i løbet af deres liv og om, hvordan vi bedst muligt kan færdes mellem hinanden – dog hele tiden med fokus på ”farlige” fordomme, som eksisterer i alle kulturer.

Odense Friskole modtager værtskabet to måneder efter besøget på Al-Salahiyah-skolen. Fredag d. 8. februar ruller busserne med elever ind foran indgangen til vores friskole med forhåbningen om, at der på den måde atter kan brydes fordomme ned.