Musisk linje og årets forestilling ”68″

Af: Carla Dam Madsen, Katrine Buur Kej og Mette Larsen Skeem, 9b

Vi har haft musisk linje i to år og var i år med til at lave forestillingen ”68”, som handlede om 60´ernes nye ungdomskultur, hvor de unge gik op imod autoriteterne. På universiteterne ville de studerende have indflydelse på undervisningen, kvinderne ville have lige løn og lige ret, og de lavede happenings og demonstrationer. Slumstormere besatte forfaldne bygninger, og vi fik Christiania og Thy-lejren. Vietnamkrigen skabte stærke følelser, og græsrods- og miljøorganisationer så dagens lys. Tiden var til eksperimenter med boligformer, samlivsformer, stoffer og kærlighed… kollektiver, langt hår, flower power og ”peace, love and harmony”.

De unge havde noget på hjerte, og de ændrede verden for altid!

Alt dette handlede forestillingen om, og ud over at være en fed forestilling at lave og være med i var den også et eksempel på, at vi lærer rigtig meget, når vi laver teater.

Musisk linje er et fag, hvor man får udfordret sine kreative evner og kommer ud af sin komfortzone og udvider sine grænser. På musisk linje opbygger man et rigtig godt fællesskab, og man lærer en del om samarbejde gennem forløbet. Samarbejdet er nemlig super vigtigt, når det gælder lige netop musiklinje, da vi alle har et ansvar for at få stablet en forestilling på benene.
Man “bygger bro” på tværs af årgangene og man får derfor snakket med alle på holdet. Uanset hvem man er, kan man derfor altid finde nogle at snakke med. På den måde får man mange nye venner.

På musisklinje er der en musik- og en dramadel. Der bliver dannet et musisk linje-band, hvor alle, der kan spille på et instrument, kan være med. Man lærer at spille en masse fede sange, som bliver brugt i forestillingen.  En stor del forestillingen bliver lavet af eleverne selv. Man skal selv lave replikker, opbygge scener og skabe roller. Alle kan være med, både hvis man har erfaring med eller aldrig har stået på en scene. På den måde kan alle lære af hinanden.
Hvis man har et hemmeligt talent, såsom dans, akrobatik eller andet, kan det være med til at gøre forestillingen mega fed, for fordi man selv står for at lave det meste, kan ting som disse blive en del af forestillingen. Selvfølgelig er der meget arbejde, når man er på musisklinje. Der er både en maratondag, og der er lange øveweekender, men det er der, hvor man virkelig får et godt sammenhold, og der hvor det udvikler sig mest.

Musisk linje er et linjefag, hvor du lærer dig selv at kende og møder sider af dig selv, som du aldrig har kendt til. For os har musisk linje været det fedeste. Du bliver altid blive mødt med et smil fra både lærerne og eleverne, og alle er klar på at lave den fedeste forestilling.

Se billeder fra årets forestilling her: https://www.skyfish.com/p/odensefriskole/1427090