Fjernundervisning og udeundervisning

Fjernundervisning

Skrevet af Heidi klasselærer i 6.a.

Jeg er så stolt. Og så fyldt med afsavn!

Jeg fjernunderviser 6.a på Odense Friskole, og har gjort det i snart 2 måneder. De er de yngste elever, som får undervisning hjemme og det ansvar de tager på sig er dybt imponerende. De har uden tvivl brug for en struktureret hverdag, og hvem på 12-13 år kan selv strukturere en bunke lektier til selvstudie og indlæring. Derfor mødes vi hver morgen kl. 8.00 på Teams, hvor vi får hilst på hinanden, snakker om løst og fast og om dagens faglige indhold. Så går vi igang. Og her er det, at jeg bliver dybt imponeret!

Eleverne arbejder flittigt og ordentligt med de faglige opgaver. Oftest i grupper online, men også med individuelle opgaver som kræver deres opfindsomhed og vedholdenhed. De møder ind når de skal, de deltager og selvom dynen ligger for fødderne af dem, er de på og med hele vejen. Og det er uden tvivl ikke den letteste opgave for dem!

Disse unge mennesker over afkald på så meget i denne tid. Fritidsinteresser, venner, fødselsdage, oplevelser og kammeratskabet i skolen. De finder veje ind i alternative fællesskaber online, og offline med de retningslinjer der er. De er ved godt mod, selvom de savner skole og hverdag. De finder lyspunkter og formår, at gøre en erfaren lærer som mig glad for, at jeg har netop dem på skærmen hver morgen!

Udeundervisning

2.a har i dag været ude og lave naturmandalas. På trods af vejret fik det lavet nogle flotte figurer. 4a lavede matematik udendørs, og 5.a har været en tur til vandhullet og undersøgt livet der:-)

Her er nogle billeder fra dagen: