75-årsdagen for Danmarks befrielse

I strålende solskin en kølig tirsdag morgen d. 5. maj samledes skolens 0.-5. klasser samt medarbejdere i hhv. den store og den lille skolegård for at markere 75-årsdagen for Danmarks befrielse i 1945.

En del elever var på tur og deltog ikke, men for de øvrige var det samtidig den første egentlige morgensang siden d. 11. marts. I den store skolegård var klaveret kørt frem, så der med behørig afstand kunne synges med på Sigurd Barretts befrielsessang samt ”Jeg ved en lærkerede”. Thomas fortalte kort om dagens betydning, og som afslutning blev flaget hejst til tonerne af ”En lærke letted”.

Siden nederlaget i 1864 har lærken været et symbol på Danmark, på forårets komme, glæden og håbet – og for 75 år siden var det netop glæde og håb om en lysere fremtid, som fyldte sindene.

Efter morgensang i den store skolegård blev det tur til en gentagelse i den lille, og således fik alle del i fejringen.