Friskolemøde i Valgmenighedskirken

Én gang om året mødes byens grundtvig-koldske friskoler – Stige Friskole, Højby Friskole, Ådalskolen og Odense Friskole – samt Odense Valgmenighed til et fælles arrangement for med udgangspunkt i et oplæg af fælles interesse at se hinanden i øjnene og høre stort og småt om friskolelivet på de respektive skoler.

Man skiftes til at være vært for arrangementet, og i år blev mødet afholdt i den smukke valgmenighedskirke, hvor valgmenighedspræst Inger Bergeon bød velkommen til skolerne samt aftenens oplægsholder, Odenses stadsarkivar, Johnny Wøllekjær.

Johnny fortalte levende og medrivende om Christen Kolds ankomst til Fyn og hvad det førte til med opstart af friskoler, højskoler, valgmenighed, forsamlingshus mm.

Efter oplægget var der lidt mad og drikke til alle, hvorefter der på tværs af skoler og valgmenighed blev diskuteret, hvordan friskoleformen finder sin berettigelse i 2020 og hvorvidt friskolerne med Johnny Wøllekjærs bevidst provokative udsagn ”har sejret sig ihjel”.