Grundlovsdag

Grundlovsdag blev fejret med fællessang, fortælling og foredrag for børn og voksne i alle aldre.

Friskolen havde besøg af Jesper Vognsgaard, der fortalte historien om grundloven, hvordan vi fik den, hvorfor og hvad det egentlig er for en størrelse. Først fik 0.kl-2.kl fortælling i børnehøjde, næste fortælling for 3.-5.kl blev krydret med lidt flere fakta og sidst blev blikket også rettet ud i verden og de aktuelle udfordringer på klimaområdet blev inddraget i foredraget om grundlov og demokrati for 6.-10. kl.

Alle børn og voksne fik kigget grundigt på en af grundlovens- og friskoletankens fædre – N.F.S. Grundtvig, der i glas og ramme ”hjalp” Jesper med at fortælle historierne. Vi fik også alle fortællingen om et andet nationalsymbol, nemlig Dannebrog, som i år fylder 800 år. Således var vi helt klar til at afrunde dagen med en festlig indvielse af vores nye flagstang i lille skolegård. ”Alle har ret til at leve”- sangen af Sigurd Barret lagde op til skoleleder Thomas’ fortælling og nationalsangen blev sunget mens flaget gik til tops i det smukke solskin og den blide vind.

Og så var der ispinde til alle. En meget dejlig grundlovsdag!