I Uganda er der ikke ligestilling: En lærerig dag med Jette Mellgren

Af: Clara, Dagmar, Alvilde og Sara k, 10. klasse

10.klasse havde fredag d. 9. september besøg af Jette Mellgren, som er en kvinde, der har kæmpet for verdensmål 3 og 5 (sundhed og trivsel og ligestilling mellem kønnene) især i Uganda.

Jette Mellgren har været på besøg i 10. klasse og har snakket om to verdensmål. Hun holdt et oplæg og snakkede om de forskellige ting, hun har oplevet og opnået siden 2009, hvor hun startede en organisation om ligestilling og sundhedsforhold i Uganda.

Vi hørte tre forskellige podcasts, som Jette selv havde lavet med folk fra Uganda. Vi blev delt ud i grupper og skulle arbejde med de tre forskellige podcasts og derefter diskutere, hvad der blev snakket om i podcasten. Efter pausen skulle vi fremlægge de podcast, vi havde hørt og fået spørgsmål til.

Verdensmål 3:

Bæredygtigt udviklingsmål 3 vedrørende “godt helbred og velvære”, er et af de 17

mål for bæredygtig udvikling, der blev fastlagt af FN i 2015. Den officielle ordlyd er: “Sikre et sundt liv for alle og fremme trivsel for alle aldersgrupper”.

Verdensmål 5:

Verdensmålene for bæredygtig udvikling bygger videre på disse resultater for at sikre, at diskrimination mod kvinder og piger overalt ophører. Der er stadig store uligheder i adgangen til lønnet arbejde i nogle lande, og der er betydelige forskelle mellem mænd og kvinder på arbejdsmarkedet. Seksuel vold og udnyttelse, ulige fordeling af ubetalt pleje og husligt arbejde samt diskrimination i offentlige beslutningsprocesser forbliver alle store barrierer.

Hvad har vi lært?

Vi har som sagt lært en masse om de to verdensmål, men vi har også lært, hvor forkælet vi er heroppe i Norden, og hvordan man kan gøre en forskel med de fordele, vi har i vores del af verden – ligesom Jette Mellgren gjorde.

Vi ved nu, at vi bør gøre noget for at hjælpe folk ud over os selv, og at det ikke er andre, men os der burde gøre en forskel, for det er vores fremtid.

Jette Mellgren arbejder med at lave forskellige kunstværker ude i naturen med ting fra naturen og har sin egen hjemmeside, hvor man kan se, hvad hun laver af kunstværker.