Krop og Naturs skitur

Skrevet af:

Tirsdag den 26. februar tog Odense Friskoles linjefag, krop og natur på skitur til Norges svar på alperne, Johnsgården Turistcenter. Det blev til en spændende tur med en masse oplevelser og dejligt vejr.

Kl. 6:55  sad eleverne i den tætpakkede bus. Folk var trætte, men spændingen kunne mærkes gennem hele bussen. Turen gik derud af og stemningen steg, da vi nærmede os Johnsgård sidst på aftenen.

Det var tid til første dag på ski, og nogle hytter var mere trætte end andre. Alle fik udleveret ski, og træningen kunne nu begynde. Træningen handlede om at kunne gå op ad bakke ved hjælp af sildeben, og ned ad bakke ved hjælp af at plove. Den anden station ved træning var at kunne lære at glide og have en ordentlig teknik, når man kørte ligeud. Nogle lærte det hurtigere end andre, men vi var hurtigt ude på første tur. Vejret var fantastisk, og der lå et tyndt lag is oven på sneen over hele landskabet. Turen sluttede uden de store problemer, og det blev tid til kælkning og ski på den store bakke lige ved siden af hytterne. Til sidst sluttedes dagen af i fællesstuen med klipfiskerne og ”chubby bunny challenge” med alle hytterne.

Anden dag startede ud med smøring af ski. Ny dag, ny rute, men stadig samme gode vejr. Turen var længere denne gang, men teknikken var også blevet bedre. Den dag lærte vi at gå op og ned ad bakke, da vi havde problemer med det dagen før. Vi fik også smagt på lidt off-piste, da vi skulle vandre op ad bakke for at få læ til frokost. Vi fik også det sjældne syn af en kongeørn, som Henrik sagde, han sidst havde set for tyve år siden på disse kanter.

Resten af turen var mere ligeud, fordi vi krydsede en masse veje for at komme tilbage til Johnsgården. Da vi var kommet hjem og havde fået kælket, var der nogle, der turde at isbade. Der blev tændt op for saunaen, og så var det ellers bare ud og hoppe i.

Tredje dag startede ud som de andre. Denne dag var folk meget trætte efter to dage på ski. Stadig godt vejr, og skievnerne var blevet endnu bedre. Første halvdel af turen gik opad ryggen af fjeldet, til vi nåede trægrænsen. Vi fik lov til at eksperimentere med off-piste. Så det blev til to rækker ved siden af hinanden. En off-piste og den anden inde på den optrukne løjpe. Frokost var placeret i en tipi omkring skovgrænsen. Der blev tændt bål, men det tog dog lidt tid at få varmet tipien op. Fra tipien af gik det kun nedad bakke, så man kunne få meget fart på.

Tilbage på Johnsgården fik alle et tiltrængt bad og pakket sine ting i bussen. Nu måtte der siges farvel, og turen gik hjemad mod Odense Friskole. Turen hjem bestod modsat turen derop meget af søvn.

Se billeder fra turen her: Skitursbilleder