Lanternearrangement

Af Hanne Sinding Møller

Fredag d. 5. januar blev børnene fra 0. til og med 5. klasse om morgenen mødt af 250 tændte lanterner i store sal. Vi sang en sang, hvorefter der blevet fortalt om Jakob Martin Strid og hans mesterværk af en bog, Den Fantastiske Bus.
Herefter fordelte børnene sig sammen med deres læsemakker – én yngre og en ældre sammen –  i henholdsvis store og lille sal samt på Torvet medbringende en lanterne.
Og så blev der læst! Der var igen i år denne skønne summen af børnestemmer, der engageret og velforberedt læste for en skoleven.
Det, at det sker i næsten mørke, er med til at fremhæve den stemning, vi gerne vil opnå med arrangementet, nemlig en atmosfære af fordybelse, ro og nærvær.

”Tak for historien. Det var hyggeligt,” siger Alfred fra 2.a.
”Selv tak, ja, det var hyggeligt, ” svarer Mads A. fra 5.a

Dette var de afsluttende bemærkninger, der blev udvekslet mellem Mads og Alfred, da læsestunden var færdig. De kunne nu bringe deres lanterne med tilbage til stor sal, hvor alle samledes til fælles afsluttende sang.

Lanternedagen set fra børneperspektiv

Af Emma og Magnus, 2.a

Lanternedag er en god dag, fordi man læser. Det er sjovt at læse, og vi glæder os til, at vi skal læse for de små næste år, fordi vi godt kan lide at læse. Vi tror også, at de små glæder sig til, at vi skal læse for dem. Vi er ret sikre på, at de elsker at få læst højt – det har vi i hvert fald gjort de sidste 3 år.