8.klasse prøvevalgfag på virksomhedsbesøg hos Skovdal Nordic

Af Karen Søndergaard Yoon, 8.b

Mandag den 15. januar 2024 tog 8. klasse prøvevalgfag hen til Skovdahl Nordic. Skovdahl Nordic er en virksomhed, som bl.a. arbejder med madfotografering. De tager billeder af råvarer, som du ser, når du er ude at handle i et supermarked. For eksempel på en remoulade er der oftest et billede af en rugbrødsmad med fiskefilet og remoulade på toppen. Det er sådan nogle billeder, de tager.

Inge, som er indehaver af Skovdal Nordic og arbejder som fotograf og stylist, viste os rundt. Vi fik lov til at se, hvordan det ser ud bagved kameraet, når de tager deres billeder eller videoer.

Derefter viste Inge os, hvor vigtigt det er, at skyggerne ligger rigtigt, når du tager et billede. Hvis man lægger sin hånd i vindueskarmen, kan du se, hvor skyggerne ligger i forhold til, hvordan du vender din hånd. Det skulle vi bruge senere, når vi selv skulle kaste os ud i at tage billeder. Inden vi gik i gang med fotograferingen kom John og fortalte om, hvad han lavede. John er kok og har tidligere arbejdet på en restaurant. Nu arbejder han her ved Skovdahl Nordic som Kok og Madstylist og laver maden.

Nu var det tid til, vi selv skulle tage billeder af nogle forskellige råvarer. I Skovdal Nordics lokaler havde de et kæmpestort udvalg af tallerkner, kopper, skåle, bestik, servietter og alle mulige forskellige ting. Vi skulle stille os ved et vindue, da der er bedst lys der, så skulle vi prøve os lidt frem med skygger og vinkler i forhold til billederne.

Efter fotograferingen gav Inge os feedback på billederne, og vi fik gode råd i forhold til beskæring.

Det var et spændende besøg – tak til Skovdahl Nordic.

Her kan I se nogle af vores egne madbilleder: