Luciaoptog… og historien bag

Nu bæres lyset frem – stolt på din krone
rundt om i hus og hjem – sangen skal tone
//:Nu på Lucia-dag – hilser vort vennelag
Santa Lucia, Santa Lucia://
Her ved vor ønskefest – sangen skal klinge
gaver til hver en gæst – glad vil du bringe.
//:Skænk os af lykkens væld – lige til livets kvæld
Santa Lucia, Santa Lucia://

Sådan rungede sangen gennem skolens gange til dagens morgensang, hvor traditionen med at hædre helgenen Lucia med sang blev holdt i hævd.

Lucia var en lille pige, som blev født i Siracusa på Sicilien i år 283. Hun blev i en ung alder omvendt fra Romerrigets religion med flere guder til kristendommen, og under tidens forfølgelser af de tidlige kristne var Lucia ét af de mennesker, som hjalp. Om natten vovede hun sig udenfor med mad til sine medkristne i katakomberne, og for at finde vej i mørket, havde hun bundet en krans om hovedet og sat lys i den. Lucia levede med andre ord livet farligt, og da hun lidt senere i livet nægtede at lade sig vie til en romersk mand, fordi hun havde viet sit liv til Gud, blev hun som straf sendt til et bordel. Men ved guddommelig indgriben kunne de mænd, der skulle hente hende ikke flytte hende, og hun blev derfor dømt til døden på bålet. På mirakuløs vis blev hun dog ikke ædt af ilden, og til sidst trak dommeren sit sværd og dræbte hende den 13. december år 304.

På denne dato ærer katolikkerne Lucia som skytshelgen for blinde og folk med øjensygdomme. I Danmark startede traditionen i 1944, hvor luciaoptogets lys bragte håb under rædslerne fra Anden Verdenskrig.

Traditionen lever også i bedste velgående på Odense Friskole, og det er hvert år en stor fornøjelse – og et forældretilløbsstykke – at se og høre de mindre elever højtideligt og stemningsfuldt ”gå Lucia” til lyden af de kendte strofer.

Se billeder fra dagen: Tryk her