Medielab – alternativ læring om avisens verden

9b besøgte i denne uge Medielab på Fyens Stiftstidende, som tilbyder alle udskoleklasser på Fyn mulighed for at få en anderledes og kreativ læring om, hvordan man laver en avis.

Med udgangspunkt i en fiktiv hændelse, hvor en flok efterskoleelever i kano overraskes af et uvejr og forulykker, skal grupperne udarbejde en avisforside, en opfølgende artikel, en webreportage og en øjenvidneberetning til brug i avisens radio.

Der skal besluttes, hvordan historien skal vinkles – skal fokus være på det forsvundne stortalent fra OB, kanoudlejerens manglende godkendelse, efterskolens valg af aktiviteter, eleven, der reddede lærerens liv eller andet? Hvilke fotos og filmklip må bruges, når journalistikkens etiske spilleregler skal overholdes, og hvor går grænserne for stærkt sprogbrug i en avis? Alle disse overvejelser skal eleverne i løbet af meget kort tid tage stilling til.

Det var en spændende og motiverende oplevelse, hvor alle var aktive og engagerede – Det kan stærkt anbefales;-)