”Miniernes” opstart

Af: Tina Rasmussen, pædagog i Mini B

Den første marts startede der 45 nye Mini-børn her på Odense Friskole. Det er en begivenhed, som vi på skolen hvert år glæder os til og planlægger grundigt, så det bliver en god og sjov dag.

I år har den dag dog også i planlægningen budt på bekymring for, hvad der kunne lade sig gøre, når vi skulle tage hensyn til alle de gældende Corona-regler. Besøgsdagen, hvor alle plejer at komme ind en dag fra kl. 16 til 17, blev aflyst og erstattet af to besøgsdage i vinterferien, hvor børnene kom på besøg i små grupper af to eller tre børn sammen med hver en af deres forældre i en times tid ad gangen.

Det blev nogle meget hyggelige dage, hvor vi fik hilst på børnene og den ene af deres forældre, og børnene fik set deres klasselokale og ikke mindst kigget lidt på alt legetøjet.

Første marts blev flaget hejst, og vi var klar til at byde hele flokken VELKOMMEN.

Mini B mødte først ind fra kl. 8.30 til 10, og Mini A kom så fra kl. 10.30 til 12.

I år råder hver klasse over to klasselokaler, da der jo desværre er en del børn og klasser, der er hjemsendt pga. corona-restriktioner, men det gav os mulighed for at åbne foldedørene klasserne imellem således, at børnene kunne sidde i to klasser, og der dermed blev bedre mulighed for, at forældrene kunne sprede sig ud, så vi alle kunne passe godt på både os selv og hinanden.

I Mini B sad der kl. 8.30 en flok glade og spændte børn på deres pladser klar til et nyt og vigtigt kapitel i deres liv. Der var bordkort, blomster og flag på bordene. De og deres forældre blev budt velkommen. Vi snakkede lidt om, hvad vi skal lave i Mini, og om at det ikke er så meget anderledes end at gå i børnehave.

Så mødte de Pjuske og Plet, som er en bamse og en hund, der altid er med i Mini B. De ved en masse om, hvordan man bliver gode venner, og de plejer i løbet af de 4 måneder i Mini at finde på forskellige sjove ting.

Så gik forældrene ned i skolegården og fik kaffe, og imens hørte børnene en historie, fik saftevand og spiste lækre muffins, som Lotte i skoleboden havde bagt.

Bagefter klippede de alle hver en bamse eller en hund til at hænge over deres pladser. De lærte også et hunderim, og da forældrene kom ind i klassen igen, lærte de det også.

Det var en rigtig god første dag, og det eneste, vi manglede, var den ene af hvert barns forældre, da der jo desværre kun måtte komme en forælder med hvert barn, og så manglede vi at synge, som vi jo ellers også altid gør første Mini-dag.

Der er nu gået to uger, og børnene klarer bare det hele så flot. Vi har her i de første uger leget mange navnelege og ryste-sammen- lege, vi har lavet lidt kreative ting, og så er der blevet leget rigtig meget. Det er tit i den fri leg, at der bliver dannet nye venskaber, og børnene får øje på hinanden, og det er også sket i år. Det er jo det allervigtigste i Mini, da børnene jo her lige er startet på en tid, hvor de skal være sammen i rigtig mange år.