100 dages fest i børnehaveklasserne

Af: Dorthe Stærmose

En god dag kræver forberedelse, og forberedte var vi i børnehaveklasserne. Ugen op til vores 100- dagsfest havde vi klippet og pyntet briller, der lignede tallet 100. Børnene havde lavet sjove selvportrætter. Portrætter, der forestiller dem, som de ser sig selv nu, og som de forestiller sig, at de ser ud, når de bliver 100 år. Der blev snakket om oldeforældre, gebis, briller, høreapparater, gangstativer, gråt hår m.m.

Således forberedte nærmede vi os den store dag, alle havde glædet sig vildt til. Endelig, endelig kom den længe ventede 100-dagsfest. I begge klasser er hver eneste skoledag, vi har været sammen på skolen blevet talt. Der er snakket om, hvor mange dage, der er gået, og hvor mange der var tilbage. Og så kom dag nr. 100 endelig, og sikke en dag!

De to klasser var pyntet op med balloner og flag. Alle børn havde en favnfuld bamser med, og ved fælles hjælp fik klasserne bragt 100 bamser sammen, og vi fik taget fotos – et evigt minde om en klassefuld børn og deres 100 bamser.

Sammen startede alle 44 børn og klassens voksne på fodboldbanen, hvor vi sang ”De hundred mus med haler på”, som er ”hundrede-dagssangen”, og vi lavede en leg med 100 bevægelser. Alle børn havde hver 10 ting med, som vi samlede og så, hvor meget de fyldte, hvor mange gange det gav 100, og hvor forskellige tingene var.

I klasserne skulle der nu klippes mus til den store guldmedalje. 100 i alt, som hænger og pynter så flot i vores fællesrum. Næste aktivitet var et terningespil, hvor børnene to og to skulle slå med en terning og samle 100 ting, f.eks. centicubes. Når de var samlet, skulle de dele dem i to lige store dele – 50 til hver, og så havde man 100-dags banko. Den helt store belønning var en lækker kiks og en slikkepind. Og nu kunne man sammen bygge noget af de 100 ting, man gennem spillet havde samlet sammen.

Efter lidt gåder og snak om de første 100 fantastiske dage fik alle børn et diplom på, at NU kunne de sige, at de havde været i skole 100 dage. Alle blev der klappet ad og flaget for, mens man meget personligt modtog sit diplom.

Vi tæller videre og ser, hvor mange dag vi kommer op på inden sommerferien. De voksne i 0.A og 0. B siger tak til jer børn for 100 gode dage.