Online Bandværksted

Vi synger og spiller – sammen hver for sig

Siden nedlukningen har 13 bandværksted-elever fra 5.- og 6. klasse mødtes online. Men hvordan kan man spille og synge sammen, når man sidder hver for sig?

Morten sidder i musiklokalet med sin computer – klar på Teams – klaveret og guitaren ved hans side. Eleverne dukker frem på skærmen med deres instrumenter under armen.

”I dag skal I finde noget at slå på, som siger ”pling” og ”plong”. Vi skal lave nogle rytmeøvelser og øve improvisation. Men inden skal vi spille og synge ”Wild Thing” med The Troggs, som vi øvede, da vi var på skolen. Husk at synge godt med og lave tydelige markeringer på akkorderne: AA – DD – EE – DD – AA”,siger musiklærer Morten Holmegaard.

Johannes Hagsten Larsen fra 6.b udtaler: ”Jeg kan godt lide at have bandværksted herhjemme, for så kan jeg sidde ved mit eget klaver”

Snorre Thybo Stærmose fra 5.b udtaler: ”Så er der også noget godt ved at være hjemme – at man stadig kan lave noget musik, når man er hjemme”

Marius Smedegaard Bertelsen fra 6.a skriver som en kommentar til Bandværksted:

”Corona har været en hård tid, men så er det dejligt, at der er et lille lyspunkt hver uge som online bandværksted. Det er lidt anderledes, når man har det online i stedet for at have det i virkeligheden. Vi øver os mere i at lave rytmer og at lave musik online. Som erstatning på sammenspillet, som jo bygger bandværksted op. Men det er stadig sjovt, da Morten er god til at finde på alternativer til undervisningen, vi normalt ville få. F.eks. laver vi også sammenspil, hvor der bliver fundet en sang som vi får noderne til, hvor vi så kan spille sammen hver for sig. Dog er det jo mere for hyggens skyld, så der er da også lidt mere fjol i forhold til, hvis vi havde normal undervisning.  Men jeg glæder mig nu stadig til at få normal undervisning igen.”

”Vi må få det bedste ud af denne underlige situation og finde ud af mulighederne. Den moderne teknik har heldigvis gjort det nemmere at lave musik online og dele det med hinanden. Vi har arbejdet i onlineprogrammet Soundation, hvor eleverne kan sammensætte forskellige lydspor og skabe deres eget musikalske udtryk”, fortæller Morten.

Herunder kan I lytte til Marius Smedegaard Bertelsen og Albert Krogh Lemberg fra 6.a og Frederik Fynbo Okholm fra 5b, som har givet lov til at lade jer høre deres musikproduktioner.

Albert:

Marius: