OSO-forløb i 10. klasse

Af: Vanessa, Mathilde og Asiya, 10. klasse

I 10. klasse har vi nu færdiggjort vores OSO-opgave. OSO står for obligatorisk selvvalgt opgave. Det har været et forløb på 2 måneder, hvilket har gjort, vi har haft rigeligt af tid til at indsamle viden til vores opgave.

Vi startede med at lave forskellige øvelser for at indsnævre vores interesser. Her lavede vi bl.a. styrkekort og mindmap over egne værdier. Disse øvelser skulle være med til at hjælpe os med at finde ud af, hvilken uddannelsesvej der ville være interessant for os. Herefter valgte vi det job, som vi følte passede til vores fremtidige vej.

Eftersom disse ”drømmejobs” er meget individuelle fra person til person, var hele forløbet selvstændigt arbejde. Det var ikke kun jobbet, vi skulle undersøge nærmere, uddannelsesvejen til jobbet var mindst lige så vigtigt. Derfor havde vi mulighed for at komme i praktik, lave interviews og være på brobygning for at komme tættere på svar.

Hvis man var heldig, kunne man komme i praktik på selve jobbet eller uddannelsen, men nogle af os havde ikke mulighed for praktik. Man kunne stadig komme langt, selvom man ikke var i praktik, hvis man fik en masse interviews.

Gennem vores forløb gjorde vi os mange overvejelser om vores fremtid. Nogle af os er blevet mere sikre på, hvad vi vil efter 10. klasse, og andre søger stadig svar. Alt i alt har det været en spændende proces, som vi alle er blevet klogere af. Det at få muligheden for at komme så tæt på ens drømmejob, har uden tvivl været den lange proces værd.

Vi kan klart anbefale OSO-opgaven til kommende 10. klassere – glæd jer!