Skolestart i 0.b

Af Helle Brumvig Gork

”Jeg kunne faktisk godt mærke de fløj ud af kroppen!” sagde en af mine søde små piger, der sammen med Freja og jeg – og 21 andre ivrige nybegyndere – startede i 0.b mandag den 10. august.
Forinden havde jeg fortalt, at jeg var vågnet om morgenen med en skæg, kildrende fornemmelse i kroppen. Som om, der fløj noget levende rundt inde i min krop. Efter et par gange at have taget en dyb indånding og herefter udånding, var det dog som om, det gradvist forlod min krop, den blev mere rolig.
”Det hedder at have sommerfugle i maven, Helle!”, sagde en af drengene øjeblikkeligt, han kendte tydeligvis til uroen i maven. Han sagde det heldigvis med et smil på læben, som fik resten af begynderholdet til at nikke genkendende og smilende.
Og således startede vi. Sammen. Det nye hold. Vi trak vejret helt ned i maven sammen, vi udåndede sammen og vi kunne simpelthen få øje på alle de sommerfugle, der forlod vores kroppe og fløj ud i rummet. Vores rum. Vi fandt endda nogle siddende under stolene! Det lykkedes os at indfange dem og smukkesere dem. Og de hænger nu ved døren ind til 0.b, som et dejligt minde om 1. skoledag på Odense Friskole!

Det vil altid være noget helt særligt at starte i skole. Og det var det også i år, til trods for tilstedeværelsen af en vis Mr. Covid-19. Vi havde en skøn fest, som vel og mærke var en speciel VIP-fest for de særligt seje, nemlig børnene. Eller eleverne, som de blev til på lige præcis denne dag. Forældre ingen adgang. Og det var synd for dem. Men heldigvis har mor og far meget bredere skuldre end os. Og blomster, flag, sang og VELKOMMEN til var som det altid er og skal være!

Og siden den dag, for kun to uger siden, har vi allerede både nået at lære og synge vores helt egen klasse-navnesang, holdt møder i rundkredsen om, hvordan vi gerne vil være sammen i vores eget lille fælleskab, lært nye udendørslege, regnet plusstykker og lært 10´er-vennerne at kende, snakket om hvem ”Fætter Mikkel” nu er (og den dér skrammelplads, han åbenbart holder til på,) givet hinanden massage to og to, læst dagens kalender, lavet pausegymnastik, besøgt biblioteket og meget, meget mere!

Hold op vi glæder os til sensommeren sammen. Og efteråret og vinteren og foråret, for vi har mange planer. Holdet hedder 0.b og det er et vaskeægte Dream Team!
Jeg gav hver af mine elever en skumfidus med et lille flag i på 1. skoledag, da jeg gerne ville signalere, at jeg ville lære dem nogle fiduser. Det skal jeg bestemt nok komme til – men jeg kan mærke, at det også kommer til at gå den anden vej.

Sommerfuglene er fløjet, som den søde pige rigtig nok bemærkede, men er blevet erstattet af noget andet og meget værdifuldt!