Teddy Bear – Bamses fødselsdag på biblioteket

Af Hanne Sinding Møller

Sidste uge fejrede vi Bamses fødselsdag på skolens bibliotek. Gæsterne var børnehave- og 1. klasserne, der ankom medbringende deres yndlingsbamse og et fint fødselsdagskort, de selv havde skrevet og tegnet. På biblioteket blev de budt velkommen af biblioteksbamsen, og der var pyntet op med flag og kulørte lamper.
Efter hvert barn havde præsenteret sin bamse og læst sit kort højt, fortalte jeg historien om, hvordan bamsen blev ’opfundet’ som legetøj.

Historien er, at præsident Theodor Roosevelt, der havde kælenavnet Teddy, engang var inviteret med på bjørnejagt. De havde redet forgæves rundt efter bjørne hele dagen, men til sidst fandt de en bjørneunge og hidkaldte præsidenten og tilbød ham at skyde den. Det nægtede han, da han syntes, bjørneungen skulle have lov at leve videre.
Aviserne fik nys om historien, og der blev gjort grin med præsidenten både i tekst og billeder.
En legetøjshandler læste også historien og blev inspireret til at sy nogle bjørneunger, som hun udstillede i sit butiksvindue, egentlig bare til pynt.

Butiksindehaveren oplevede stor efterspørgsel på bjørneungerne, så hun begyndte at sætte dem i produktion og sælge dem – bjørneungerne fik navnet Teddy Bear, opkaldt efter Theodor Roosevelts kælenavn Teddy.

Efter børnene havde lånt bøger, sluttede vi festen med at alle børn fik et glas saftevand og lidt slik.