Kunstprojekt på Odense Friskole

Af: Krista Madsen

Kunstnerne Ann-Kerstina Nielsen og Per Buk fra Galleri 44, Langeland blev inviteret til at stå for et projekt på skolen, som skulle skabe mere oplevelse og farver i skolegården til Bh.kl. til 6. kl. Projektet skulle være et samarbejde mellem kunstnerne og eleverne.

Kunstnerne har beskrevet projektet således:

De tre udsmykninger står som selvstændige udsmykninger, men er tilsammen med til at binde en samlet tråd på udearealets æstetiske lærings- oplevelses- og bevægelsesmiljø. De tre spots, vi vil lave er udsmykninger, hvor VELKOMST & FÆLLESSKABER er i spil.

I Projekt 1 er det udsigten fra samlingssalen der udfordres og kunsten fra uderummet trækkes visuelt ind i rummet og ind i fællesskabet.

I Projekt 2 er det velkomsten om morgenen og starten på en god dag der underbygges. Det er samtidig skolens ansigt og første fysiske møde, når man ankommer fra Kragsbjergvej.

I Projekt 3 handler det om at sige mere venligt velkommen til en god og inspirerende dag for de yngste.

Den 20. og 21. september 2021 deltog 5. årgang i en workshop, hvor de var med til at give inspiration til de personfigurer, som nu kan ses som projekt 2. Det var to forrygende dage, hvor eleverne arbejdede ud fra oplæg fra kunstnerne, og koncentrationen og stemningerne var i top. Elevernes arbejder blev efterfølgende udstillet Torvet.

Den 23. september 2021 deltog 8.A. i et grafisk forløb. Oplaget tog udgangspunkt i de 17 verdensmål med specifik fokus på vand. Også her arbejdedes der med interesse og optagethed. Eleverne lavede plakater med tydelige budskaber om at passe på vandet. Disse er også udstillet på torvet til fælles glæde for alle.

Projekt 2 er nu flyttet ind på væggene og har forandret oplevelsen af at træde ind på skolen markant til stor glæde for børn og voksne, og vi ser frem til de kommende projekter.