Udeskole med 4. klasse – to fortællinger

Se Billeder – TRYK HER

Af: Anna Villemoes, 4.a

Det var en dejlig dag. Alting gik godt. Vi skulle på udeskole! Jeg glædede mig. Vi skulle til en spejderklub, som nogle i klassen havde gået ved. Vi havde fået nogle normale mundbind af skolen. Men nogle havde deres eget med. Jeg var IKKE en af dem. Det er jo Corona-tider, lige nu. Men tilbage til turen! Vi skulle med bus. Vi ventede ude ved et busstop ude tæt på skolen, faktisk næsten lige over ved fakta (Et indkøbs center). Bussen kom ca. efter 3-10 min. Vi gik ind i den store bus. Vi skulle sidde med vores makker. I mit tilfælde var det Rasmus. Det var min tur til at sidde ved vinduet. Og det kom jeg til! Jeg styrtede ind i bussen og satte mig på et sæde, jeg satte mig ved vinduet og kaldte på ham. Så blev han nødt til at sidde i det yderste sæde, men det lignede ikke, det gjorde ham alt for irriteret. Jeg blev en smule køresyg på vej derned, men det gik fint.

Da vi kom derned, satte vi os på nogle bænke af sten, lidt ligesom trappeskridt af sten på jorden, bare uden de var så stejle (gik så meget ned). Vi skulle være udenfor hele dagen! Hvilket jeg selv syntes lød sjovt! Især fordi vi var ude ved en gigantisk skov. Vi skulle lave noget med nogle søm. Vi skulle først finde et blad, som vi syntes var flot, derefter skulle vi sætte det på en lille plade af genbrugstræ. Vi skulle selv have en hammer med, den skulle være normal størrelse. Vi skulle selvfølgelig først få at vide, hvordan vi gjorde det. Det så først meget spændende ud, men efter lidt tid bliv det lidt kedeligt. Jeg synes egentlig det så meget nemt ud, men det var det da overhovedet ikke!

Vi startede som sagt med at finde blad og sådan noget, mit blad så ca. sådan her ud.

Som du kan se, var det et meget flot blad. Men MEGET svært at tegne og slå søm om! Ja ,vi skulle nemlig lægge bladet på træpladen, derefter skulle vi tage en blyant og tegne rundt om. Og der skulle godt nok meget kraft til! Det var virkelig svært at tegne på den slags genbrugstræplade, og endnu sværere at gøre det tydeligt.

Efter jeg havde gjort det, skulle jeg tage nogle søm. Og så var det bare med at begynde at hamre! Det var faktisk nemt nok i starten, men ca. efter 10 minutter blev det hårdt. Jeg brugte virkelig lang tid på at banke søm i. Mens de andre legede, blev jeg nødt til at hamre og hamre… men endelig! Jeg bliv endelig færdig, tid til at bruge tråden! Vi skulle tage en farvet tråd (vi kunne vælge mellem en slags lime/gulgrøn farve og regnbuefarvet), og den første tråd skulle være den gulgrønne tråd. Jeg nåede kun at få den gulgrønne tråd på, og så skulle vi have frikvarter, i skoven! Jeg glædede mig meget, vi fik at vide at vi kun kunne gå til en vej bag skoven, men vi havde rigelig med plads!

Jeg var sammen med mine venner og vi legede en virkelig sjov leg. Vi var omkring 4-10 piger med i legen. Det var noget med heste. Det var spændende og sjovt at løbe som smukke heste i den store mystiske skov. Så spiste vi madpakker ovre ved pladsen med stentrapperne. Jeg havde noget meget lækker mad med, synes jeg selv. Så skulle vi lave lidt mere på vores pladder (altså dem, der ikke var færdige) og jeg var ikke færdig endnu men det tog mig ikke så lang tid. Efter det gik jeg ud og lege med de andre igen.

Af Frida Birch, 4.a

Udeskolen startede med, at vi skulle gå over til bussen og køre hen til spejderklubben. I bussen skulle vi have mundbind på, selvom vi var under 12 år. Da vi kom ud til busstoppestedet, skulle vi gå resten af vejen ned til stjernegruppen. Sternegruppen er en spejderklub, hvor man kan gå til spejder. Ude ved spejderklubben var der en stor græsplæne. Der var mange æbler, fordi der var mange æbletræer. Så fik vi et frikvarter, og derefter skulle vi have dansk. I dansk skulle vi finde et blad og tegne efter det på noget, vi skulle hamre i. Når vi havde fundet et blad, skulle vi tegne bladet op på et bræt. Og derefter skulle vi hamre søm i det. Og bagefter skulle vi putte snor på sømmet, og så var vi færdige.

Da jeg var færdig, måtte vi gå ud og lege. Jeg legede med nogle af drengene, men det var ikke så sjovt til sidst, fordi de kastede æbler efter mig og nogle af pigerne fra klassen. Da jeg ikke syntes det var sjovt at få blå mærker af æbler, gik jeg over til de andre piger, og de legede en hesteleg, som jeg var med i lidt tid. Da vi skulle hjem, sad vi i bussen, og der skulle vi også havde mundbind på. Vi kom hjem ca. kl.12:00, og på det tidspunkt måtte vi gå hjem eller i klub.