0.b på Carl Nielsen Museet

Af Lotte Juhl Bebe

I børnehaveklassen har vi været på tur til Odenses nye museum, Carl Nielsen Museet.

Vi blev ført ind i musikkens verden og lærte om Carl Nielsen, som blandt andet har skrevet ”Jeg ved en lærkerede”. En sang som vi i 0.B kender rigtig godt.

Da vi ankom til museet, var hele museet slukket, kun en rengøringslampe var tændt og sammen med museumsinspektøren Ellen, var vi med til at få hele museet tændt.

Carl Nielsen var en rigtig fjollet mand, som mente, at kunst ikke kun skulle være fint og seriøst, men også legende og skørt. Derfor mente han, at alle børn var kunstnere. Vi fik taget et fjollet klassebillede, og vi blev ført ind i musikkens mange lyde og måtte prøve at bevæge os rundt i Carl Nielsens univers.

Sidst i vores besøg, skulle vi sammen bygge en by af puder og bevæge os stille rundt imellem byen til et stykke musik. Men når musikken skiftede, blev der tilføjet ”Musikdynamit”, byen blev ødelagt, og sammen skulle vi prøve at bygge byen på ny.
Vi mødte den søde lille Lærke som lå i sin rede, og på skift fik vi alle lov til at putte den søde Lærke i sin rede. Bagefter lå vi sammen med den sovende Lærke i rundkreds og lyttede til et roligt stykke musik.

Vi har haft et rigtig spændende besøg i musikkens verden.