10. klasse på studietur til Murcia i Spanien

Af: Klara, Jacky, Emma og Magnus 10.a

I uge 8 var 10. klasserne afsted på studietur til byen Murcia i Spanien.

Turen startede tidligt om morgen, kl. 6.10 på Odense Banegård. Folk var trætte, men alligevel var der stor begejstring for turen.  Vi tog morgentoget til Kaastrup Lufthavn, hvor vi skulle flyve til Alicante Lufthavn.

Vores fly lettede 10.55 og vi ankom 14.15. Turen fra Alicante til Murcia tog 1 time. Bussen til Murcia ventede på os, da vi ankom, ellers ventede der en stille og rolig dag i Murcia med en kort gåtur i byen. Vores hotel hed Ibis Budget Hotel Murcia og var et udmærket hotel med fornuftige værelser og god service. Om aftenen spiste vi på McDonalds.

Besøg på en spansk skole

På vores anden dag i Murcia var vi på besøg på en skole lidt udenfor Murcia. Skolen hed CES Vega Media. Skolen har tidligere haft mange samarbejder med andre skoler fra andre lande. På skolen havde vi undervisning i idræt, robotteknologi og biologi. Udover det havde vi også musik med en klasse, hvor de spillede et stykke musik for os, og vi sang ”Øde ø”, heldigvis fik vi hjælp af Sara T.V., en dygtig elev og fløjtespiller fra klassen. Besøget var faktisk meget hyggeligt, bortset fra at nærmest alle eleverne var svære at forstå i forhold til deres engelsk.

Guidet tur i Murcia

På vores tredje dag var vi om formiddagen på guidet rundtur i Murcia midtby. Vi fik et indblik i byens historie og så masser af flotte gamle bygninger – blandt andet byens kendte katedral.

Rundtur i kystbyen Cartagena

På fjerdedagen var vi på tur til Cartagena med en klasse fra den spanske skole. Da vi ankom, blev vi delt op i to grupper, som fik hver sin guide. Begge grupper så de samme ting. Først så man havnen og fik en masse viden om, hvor vigtig havnen var/er. Derefter var vi på museum, hvor vi så en kæmpe ubåd som affyrede torpedoer – vi fandt ud af, at det var den spanske mand Isaac Peral, som opfandt og byggede den slags ubåd. Derefter var vi inde på det romerske teater, hvor man, inden man går ind til teateret, skulle igennem et museum, hvor man kunne se forskellige ting fra teateret.

Hjemturen

Om torsdagen gik turen igen hjem til Danmark, vi kørte fra hotellet omkring klokken 9:00 og landede i Kastrup omkring 15:20. Vi var tilbage i Odense omkring klokken 19:00.

Vi har haft en mega sjov og spændende tur, men også en tur fyldt med en masse gode oplevelser i godt selskab.