”Like me” – årets forestilling på musisk linje

Af Michael Hoff

46 elever fra 8.-10. klasse samt tre lærere tog i årets forestilling livtag med de sociale medier og deres indflydelse på og delvise styring af mange mennesker liv – voksne såvel som unge.

Scenen var sat på en kostskole i en nær fremtid, hvor der udspilles et drama om konsekvenserne af et socialt mediedrevet samfund, og hvordan det påvirker individers værd.

Et samfund, hvor gensidige likes og bedømmelser i samspil med nedarvede og tilkøbte privilegier afgør den enkeltes muligheder og determinerer de sociale relationer, og hvor alle handlinger har bogstavelig konsekvens i et rating-system. Forestillingen udforskede, hvordan verden kunne være, hvis sociale medier bliver brugt for menneskers værd i sin helhed – fra karrieremuligheder til at beslutte, hvem nogen kan være venner med. ”Like Me” var måske samtidig en kommentar til, hvor skræmmende tæt den virkelige verden er på dystopien. Forestillingen var som altid skabt i et tæt samarbejde mellem elever og lærere.

Musisk Linje set fra elevperspektiv

Af Silje Walchinsky, 9c

Musisk linje er et linjefag, som både er meget lærerigt, men som også kan være udfordrende. Det er et linjefagshold, som virkelig kan være med til at rykke ens grænser, og det har det personligt været for mig.

Når man starter på holdet, bliver der sat rigtig meget fokus på at opbygge tillid mellem de elever og lærere, som er med. Og det kan godt føles meget grænseoverskridende at skulle vise og udtrykke sig overfor andre i starten, men lærerne er utrolig dygtige og gode til at håndtere det og til at hjælpe med at opbygge den tillid.

Da jeg startede på holdet, havde jeg den tilgang til det, at jeg bare skulle komme igennem det, og at jeg helst ville være så lidt med som muligt. Men da vi i slutningen af januar var klar til at vise stykket, havde jeg op til flere roller, jeg havde en scene, hvor jeg var alene på scenen, og jeg var blevet korsanger. Hen ad vejen bliver det sjovere, og man finder ud af, at det faktisk er sjovest at være med i så mange scener, som man kan få lov til. Men med det sagt, er der også fuldkommen forståelse for og plads til dem, som måske ikke har lige så meget lyst. Der skal for eksempel være lys- og lydfolk, men man kan også bare have færre roller. Musisk linje er nemlig et linjefagshold, hvor der er plads til alle. Det kan være du f.eks. har et stort talent inden for at spille et instrument, at synge eller at spille skuespil. Men det kan også være, at man bare gerne vil prøve noget nyt af og udforske, hvad det kan.

På holdet skaber man nye relationer både på kryds af årgangene, men også med folk fra sin egen årgang, som man måske ikke kendte særlig godt før. Men selvom musisk linje er med til måske at skubbe dine grænser og til at hjælpe dig med at prøve nye ting af, er det også et rigtig sjovt hold med et virkelig godt fællesskab. Når man begynder at sætte stykket sammen, og når man skal vise det, er det helt klart sjovest. Også fordi man har rigtig meget indflydelse. Og det er det især, fordi man har fået nye relationer og på grund af den tillid, man har opbygget til hinanden.

Hvis man overvejer at vælge musisk linje næste år, kan jeg kun anbefale det. Jeg er blevet meget gladere for det, end jeg kunne have forestillet mig, og jeg savner det allerede rigtig meget. For det er virkelig et linjefagshold, som er helt vildt fedt at have.

Billeder: Musisk forestilling