9.a og 9. b på kanalrundfart i Holland

Af: Clara Carøe Lund, 9a

Mandag d. 24. august kl 8:45 mødtes 9.a og 9.b ude foran skolen. Her stod vi og ventede på at vores bagage kunne blive pakket i bussen, og at vi kunne komme afsted. Endelig måtte vi komme ombord, så vi tog vores flotte blå mundbind på og fandt vores pladser. Alle elever kunne nok ikke lige overskue, da de satte sig ind i bussen, at her skulle de sidde de næste 12 timer med mundbind på. Heldigvis var det en behagelig bus, hvor sæderne kunne lægges ned og der var god plads. Musikken blev sat til og inden længe var vi på motorvejen. Lige inden grænsen havde vi vores første stop ved en Circle K. Efter små 20 min. kørte bussen igen. Kort efter stoppede vi igen, fordi vi skulle skifte chauffør, men her kom vi dog ikke ud af bussen. Vores nye chauffør hed Dennis, og havde mange gode kommentarer.

Busturen føltes dog heldigvis ikke så lang, som den lyder. Nogle spillede musik af alle genrer over højtaleren og spillede kortspil, nogle sov, mens andre så en film. Vigtigst af alt var det en rigtig hyggelig bustur.

Vi ankom til Amsterdam ca. kl. 20:30, hvorefter hver klasse fandt deres båd. Vi fik udleveret vores værelser, trods lidt problemer med pladsen. Bagefter var der grøntsagssuppe til aftensmad. Omkring kl 23-23:30 faldt der ro over båden.

Her følger en beskrivelse af 9.a´s oplevelser:

Tirsdag morgen startede ud med, at vi fik morgenmad som blev lavet af kaptajnens kone. Og imens vi spiste, startede den første sejltur til byen Leiden. En 6 timers sejltur som primært bestod af brætspil indenfor og oppe på dækket. Da vi ankom til Leiden, fik vi en brochure og et kort og herefter skulle vi ud på et ”seværdighedsløb.” Vi så mange flotte og gamle bygninger og fik set en meget flot by. Efter mange timer i byen, vendte vi tilbage til båden, hvor vi skulle have Spaghetti Bolognese. Efter aftensmaden gav lærerne is.

Onsdag morgen sejlede vi videre til byen Haarlem. Her var vi inde og se en Katedral, som var meget stor og meget flot. Bagefter fik vi lov til at gå rundt i byen og kigge. I mit tilfælde var jeg og nogle af pigerne fra klassen inde på cafe/grill. Vi skulle dog allerede være tilbage på båden kl. 17, da vi skulle sejle tilbage til Amsterdam, inden det blev mørkt. Til aftensmad var der kylling i karry og ris. Dog var det ikke alle, der kunne lide det, så vi fik lov til enten at tage på MacDonalds eller i supermarkedet efter maden.

Torsdag morgen skulle vi tidligt afsted, fordi der var booket tid til en tur rundt i Anne Franks hus med et oplæg om Annes liv og generelt om 2. verdenskrig før rundturen. Det var en meget spændende og tankevækkende oplevelse. Bagefter stod programmet på en tur i Artis, som er en stor zoologisk have. Det var en meget flot zoo, med mange interessante dyr, som vi ikke har  herhjemme. Der var både leoparder, alligatorer, afrikanske pingviner, elefanter og mange andre dyr. Herefter fik vi 2,5 time, hvor vi kunne gå rundt i Amsterdam (med mundbind).

Da vi var tilbage i båden, fik vi burgere og pomfritter og en is til dessert. Efter aftensmaden tog næsten hele klassen en tur i supermarkedet for at handle forsyninger ind til den lange bustur, der ventede dagen efter.

Fredag morgen skulle vi tidligt op for at pakke og gøre vores værelser fine igen. Kl. 9:00 ventede bussen, der hvor vi også var blevet sat af. Og så startede den lange tur til Danmark. Igen, var det en hyggelig busttur hvor der blev spillet og sunget mange MGP-sange, og folk havde det hyggeligt. Men jeg tror, at alle glædede sig til at bussturen var ovre.

Kl. 20:30 kørte bussen ind på Guldbergsvej, hvor alle vores forældre og nogle søskende stod og ventede. Og så var en fantastisk tur til Holland desværre slut.

Billeder fra 9.a´s tur – TRYK HER