9.C Berlin

Her er noget af det, vi har oplevet på vores tur til Berlin i uge 34!

Af: Bodil Bondegaard og Simone Merton, 9c

Dag 1

Turen startede på Odense Banegård mandag morgen, hvor vi skulle med toget 8:40. Vi skiftede tog i Hamborg og var fremme ved Warschaurstrasse, hvor hotellet lå kl. 15.00. Vi fik hurtigt indrettet os på vores værelser – to pigeværelser og to drengeværelser.

Derefter vi tog hen til Brandenburger Tor og Rigsdagen, og efter det så vi det jødiske mindesmærke og stedet, hvor førerbunkeren lå. Dagen sluttede med aftensmad på en restaurant ved navn Vapiano.

Dag 2

Anden dag vågnede vi klokken 8:00 og spiste morgenmad på hotellet. Først tog vi ud og så Topographie des Terrors – museet om anden verdenskrig blandt andet om holocaust. Vi tog derefter ud og cyklede Berlin rundt med guide og så en masse street art og hørte historien bag.

Vi toppede dagen af med at spise burger (uden bolle top!) på Block House. Vi tog hjem til hotellet og havde en hyggelig aften!

Dag 3

Guiden Anders kom og hentede os på hotellet næste morgen. Vi tog toget med ham til Sachsenhausen, hvor vi fik vist hoveddelen af koncentrationslejren, bla. en af barakkerne. Det var rystende.

Efter det tog vi ind til byen igen, hvor vi skiltes med Anders. Vi fik to timers egentid, hvor vi skulle finde noget at spise og gå i de butikker, vi ville.

Vi mødtes ved Bornholmerstrasse hvor Michael fortalte om murens fald i 1989. Vi gik derefter en tur ad Bernauerstrasse, hvor muren bl.a. gik, og her handlede fortællingen om Murens bygning og, hvordan den skilte øst og vest i 28 år.

Til sidst tog vi tilbage til Warschaurstrasse og spiste på Restaurant Pirates, som lå lige ved siden af vores hostel og East Side Gallery.

Dag 4

Den sidste hele dag i Berlin startede ud som de andre morgener, men efter morgenmaden havde vi egentid indtil middag. Vi kørte med s-tog til Olympiastadion kl 12:30 og havde en engelsk guide på. Drengene var vilde med det! Da vi havde set det, tog vi med ubahn til den smukke kirke, Gedächtniskirche, hvor Hoff gav os nogle opgaver. Vi fik egentid på Kurfürstendamm og spiste frokost. Til sidst på eftermiddagen tog vi hjem til hotellet og hyggede, indtil det var tid til at spise. Vi sluttede af med at spise på en indisk restaurant, hvor vi næsten alle sammen fik butterchicken!

Dagen sluttede med en tur langs East Side Gallery, hvor vi skulle fotografere det billede, der gjorde størst indtryk på os.

Dag 5

Femte og sidste dag gik med turen hjem. Vi fik pakket og kom afsted fra hotellet ved 9-tiden. Vi tog ubahn ind til banegården hvor vi fik noget tid til at købe frokost til senere. I toget til Hamborg sad vi sammen med en anden dansk klasse. Vi var alle ret trætte, så det var en rolig togtur. Vi fik hurtigt sagt farvel ved Odense Banegård og kom hjem til vores egne senge efter en skøn tur til Berlin.