Idrætsdag i SFO og Klub

Af: Mikkel Nielsen

To gange om året mødes SFO´en og Klubben til en hæsblæsende aktiv dag på OSKs baner.

Ca. 260 glade børn er klar til at deltage i konkurrencer, hvor der både skal ydes fysisk og skabes sammenhold, men også tænkes logisk og kreativt for at løse de opgaver, som de voksne fra SFO og Klub har forberedt til dem.

At være vidne til 260 børn, der skal transportere sig fra skolen til OKS, er et imponerende syn. Lange rækker med børn der går to og to, mens de snakkende og fulde af forventning til dagens aktiviteter møder ind og sætter sig klar til instruktion på OKS.

Når det hele sættes i gang, bliver de mange børn blandet på kryds og tværs af alder og køn fordelt i 18 hold. Hver voksen har så to hold, som enten dyster mod hinanden eller skal samarbejde og løse opgaver eller deltager i en leg, hvor alle mødes på lige fod.

Imellem alle disse aktive, glade, ivrige løbende børn og voksne står tidsholder. Hans opgave er det at informere om, hvornår holdene skal videre til den næste aktivitet, og samtidig bistår han børn, som er blevet væk fra deres hold, og hjælper dem tilbage igen.

Når alle er ved at være trættet efter 40 minutter med fuld skrue, samles alle børnene igen i deres årgang og sidder med deres medbragte madpakker og spiser, mens de snakker om dagens aktiviteter.

Når eftermiddagspausen er til ende, har børnene tid til fri leg på hele OKS´ område. Børn og voksne fordeler sig på hele det grønne område, hvor der nu kan leges frit, både i de huse og bygninger, som står på matriklen, men også på fodboldarealerne, hvor mange starter deres egne fodboldkampe eller stikbold op.
Når der er blevet leget godt igennem, er det tid at tage hjem. Alle børnene bliver kaldt sammen igen og tager opstilling, klar til at tage tilbage til skolen, hvor deres forældre står klar til at tage dem med hjem.