Billedkunstner Lasse Snorgaard – og processen mod nye kunstværker til Odense Friskole

Lasse Snorgaard er billedkunstner og lærer. Han har undervist på forskellige højskoler, efterskoler og friskoler i Danmark. Efterhånden har arbejdet med kunst på alle niveauer overtaget hele arbejdslivet.

Kunstudvalget på Odense friskole kontaktede Lasse for at få ham til at udsmykke opgangen i den nyrenoverede bygning, hvor bl.a. madkundskab og musik holder til. Det er en stor, lys og lidt pompøs trappeopgang, som godt kunne trænge til lidt farve.

Lasse besøgte skolen og sammen kikkede vi på lokalet og bestemte så hvilke vægge, der skulle males billeder til. Det blev til to store og et mindre maleri.

Efter gode og spændende samtaler om hvilken slags malerier, vi kunne tænke os, blev vi enige om, at det skulle være abstrakt kunst og med mange farver.

Efterfølgende besøgte vi Lasse i malerværkstedet i Ollerup og kikkede på billeder og ideer.

I maleprocessen frem mod det endelige resultat, sendte Lasse små videoer af arbejdet, ligesom vi besøgte ham i atelieret, så vi kunne følge med.

Nu er malerierne færdige, – og Lasse har været på besøg for at holde morgensang og fortælle børnene om processen med malerierne og om det at være kunstner på hans måde.

Malerierne er hængt op i trappeopgangen – kom og kik – det bliver forhåbentlig til stor glæde og til fantasifulde tanker for både børn og voksne.

Næste projekt med trappeopgangen er under forberedelse: Kan nogle af væggene males i en farve, der udspringer af malerierne?

Se en video om tilblivelsen af billederne: Tryk her