Det Fynske Korstævne

I år kunne Det Fynske Korstævne i Odense Idrætshal atter afholdes, og det har vi fået søskendeparret Mette og Mathias Lehmann-Fucke fra hhv. 0b og 3b til at fortælle om.

Mathias synger i 3. klassekoret (obligatorisk kor), og Mette synger i skolens Spirekor (frivilligt kor om mandagen).

Mathias:

Jeg synes, det var sjovt at være til korstævne, da man var sammen med andre skoler. Her kunne man være heldig at møde nogen man kendte fra andre skoler og få lov til at hygge sammen med dem og møde deres klassekammerater, når der var pause for kortræningen. Det var sjovt at synge sammen med så mange andre.

Det var helt anderledes at komme ind i idrætshallen end jeg havde forestillet mig. Jeg troede det var en sal med ripper ude i siden, så det var en stor oplevelse at komme ind og se det kæmpestore rum med tilskuerrækker og en stor scene i midten. I starten kunne man nemt blive væk fra hinanden.

Det var også rigtig fedt at få lov til at synge for mange mennesker. Først blev jeg lidt bange, når alle de øjne stirrede ned på mig, men når folk begyndte at klappe ad vores sange, så fik jeg en helt anden stemning indeni, og jeg blev rigtig stolt af mig selv og alle de andre børn, når vi fik den ros.

Mette:

Jeg synes det var sjovt, men jeg var også lidt nervøs på, om jeg kom til at gøre noget forkert og at jeg ikke kunne huske teksterne, da vi skulle til at gå i gang.

Da vi havde fundet vores sted til vores tasker og hvor vi skulle være, når vi havde pause, gik vi ud i det kæmperum i salen. Først blev vi kaldt op én skole ad gangen og til sidst blev mit kor kaldt op og fik vores plads på scenen.

Mie, der var vores lærer den dag, øvede med os alle sammen. Nogle sange blev vi delt op i grupper og det kunne godt blive lidt kuk kuk i starten, men til sidst blev vi gode til det og det var rigtig sjovt.

Da forældrene kom ind, blev jeg lidt bange og fik sceneskræk, men efter lidt hjælp fra de voksne, turde jeg at begynde at synge med igen og jeg synes det var sjovt at synge for min mor og far og min mormor.

Mette Lehmann-Fucke, 0.B, Odense Friskole